Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters heeft de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring gegeven aan een tijdelijke financiële ondersteuning van de binnenvaartsector.
"Concreet gaat het over een steunmaatregel waarmee we een deel van de extra kosten dekken die gepaard gaan met het inleggen van extra verbindingen naar de havens van Antwerpen en Zeebrugge.
De komende 4 jaar maken we met Vlaanderen bijna 12,5 miljoen euro vrij om de modal shift van het wegvervoer naar de binnenvaart extra te stimuleren en de frequentie te verhogen.
Het resterende bedrag wordt verder aangevuld door de havenbedrijven Port of Antwerp, North Sea Port Flanders en de Port of Zeebrugge. Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel van de binnenvaart in de logistieke keten te verhogen tot 42%", zegt minister Lydia Peeters.
Performant hinterlandvervoersysteem uitbouwen
Het Vlaamse mobiliteitsbeleid voor goederenvervoer is erop gericht om de congestie op het Vlaamse wegennetwerk te verlichten.
"We willen de externe impact van mobiliteit op ons klimaat terugdringen en de uitstoot van emissies en fijn stof verminderen. Daarnaast willen we ook de attractiviteit van de Vlaamse logistieke sector en de Vlaamse havens verhogen door een performant, betrouwbaar en innovatief hinterlandvervoersysteem verder uit te bouwen.
Via dit ondersteuningsprogramma verbeteren we de werking van de integrale logistieke keten en maken we werk van de modal shift inzake goederenvervoer. We willen het transport tussen onze Vlaamse zeehavens en inlandterminals een boost geven en efficiëntiewinsten voor de bedrijven boeken.
Doordat inlandterminals kunnen samenwerken, kunnen zij grotere volumes op meer regelmatige basis van en naar de Vlaamse zeehavens transporteren", duidt Vlaams minister Lydia Peeters.
Samenwerkingen stimuleren
Vlaanderen telt heel wat inlandterminals zoals BCTN Meerhout, TCT Willebroek, Stukwerkers en Gosselin (Deurne) en Haven Genk waar goederen van en naar de Vlaamse zeehavens worden vervoerd.
Deze inlandterminals beschikken afzonderlijk vaak niet over voldoende grote volumes voor regelmatige transporten naar de zeehavens. Daarom wordt er bijvoorbeeld in dit ondersteuningsprogramma ingezet op corridorshuttles waarbij verschillende inlandterminals samenwerken en zo containers op één 'corridorschip' bundelen richting de zeehavens.
Bedoeling is om een deel van de kosten te compenseren zodat de drempel om samen te werken lager is, waardoor de partners sterker staan om een vast behandelingsvenster aan de diepzeeterminals te bekomen.
Een voorbeeld: één schip vaart de volledige corridor af en maakt 'tussenstops' bij elke inland terminal die deel uitmaakt van de samenwerking.
De inlandterminals leggen hun volumes samen voor één enkele gezamenlijke afvaart naar de haven van Antwerpen, waar ze een vast slot krijgen aan de diepzeeterminal omwille van de hoge 'call size' van dit schip.
Een andere optie is het werken via een terminal-hub shuttle waarbij verschillende kleinere terminals containers afzetten op één terminal-hub die de volumes verzamelt voor een afreis naar de haven. Deze samenwerking bestaat vandaag al in de logistiek.
Om subsidies te kunnen krijgen, is een frequentieverhoging naar minstens drie afvaarten per week noodzakelijk. Denk dan aan een samenwerking tussen één grotere terminal en meerdere kleinere terminals. De kleinere lossen hun containers op de grotere terminal van waar dan één schip met een hogere frequentie naar één maritieme terminal in de haven van Antwerpen vertrekt.
Vier corridors
De verschillende vaarroutes van en naar de haven van Antwerpen en Zeebrugge komen in aanmerking voor ondersteuning. Concreet gaat het dan om consortia en terminalhubs die gelegen zijn langs :
- corridor Albertkanaal
- corridor Zuid- en Centraal-Nederland
- corridor Brussel-Schelde
- corridor Gentse Kanaalzone.
De steunmaatregel loopt van januari 2022 tot en met december 2025. Inland terminals, barge-operatoren of andere intermodale partijen kunnen projectvoorstellen indienen tot en met 21 februari 2022. Meer informatie over de voorwaarden en de procedure kan u terugvinden op www.vlaanderen.be/marktbevraging-versnelling-modal-shift.'
De BBC gaat de komende jaren 1.000 banen schrappen.
Dat blijkt uit een transformatieplan dat de topman van de Britse openbare omroep vandaag heeft voorgesteld.
De BBC gaat tegelijk meer middelen inzetten op digitale programma's en gaat hun nieuwszenders samenvoegen. (VRTNWS)
De bescherming die de coronavaccins bieden, neemt snel af. Vooral tegen een besmetting met symptomen van de omikronvariant.
Dat blijkt uit een studie van gezondheidsinstituut Sciensano bij bijna anderhalf miljoen Belgen.
De boosterprik krikt die bescherming wel tijdelijk weer op. Tegen ziekenhuisopname blijft de bescherming relatief stabiel.
Het is de eerste keer dat de beschermingsgraad in ons land op zo'n grote schaal is onderzocht. (VRTNWS)
In Hasselt werden 24 jongeren onwel op tienerfestival We R Young. Een deel daarvan zegt een prik te hebben gevoeld.
Tien jongeren zijn preventief naar het ziekenhuis gebracht voor verder onderzoek. Het parket onderzoekt of het om een geval van "needle spiking" gaat of om massahysterie.
"Plots viel een meisje op de grond en begon ze over te geven, wat leidde tot paniek", vertelt een ooggetuige. (VRTNWS)
Wie een huis verkoopt van voor 2001 heeft daar in Vlaanderen vanaf 23 november een asbestattest voor nodig.
Op dat attest zal staan of en waar er nog asbest in het huis zit, in welke staat het is en hoe het veilig kan worden beheerd of verwijderd. Je zal dus een deskundige moeten inschakelen om je huis op asbest te controleren.
Het attest zou enkele honderden euro's kosten. (VRTNWS)
Een nieuw hoofdstuk in het Lotto Park: de wegen van Vincent Kompany en Anderlecht scheiden.
De ex-Rode Duivel begon er in de zomer van 2019 aan zijn trainerscarrière. Eerst nog in combinatie met een rol als verdediger, een jaar later als hoofdcoach. Maar nu is het sprookjeshuwelijk voorbij.
Luminus heeft van de bestendige deputatie van de provincie toch een vergunning gekregen voor de bouw van 3 windturbines op de industriezone Hulshout-Heultje.
De vergunning voor een 4e windmolen, naast het transportbedrijf Hendrickx, werd geweigerd, omdat die teveel hinder zou veroorzaken voor 2 nabijgelegen campings.
Passanten in het stadspark Van Hilst aan de Belgiëlaan Herentals ontdekten dinsdag een olie-achtige smurrie en een felle geur op het vijverwater. Vandaag was de stank weg, maar de smurrie op water was nog duidelijk zichtbaar.
De vijver krijgt constant regenwater. Door de droogte van de voorbije weken was de wadi haast opgedroogd. De onweersbuien van afgelopen week hadden opnieuw voor een normaal waterniveau gezorgd.
Vanmiddag is de nieuwe redderstoren op het Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer officieel ingehuldigd. 'Waterpret en zwemplezier verzekerd tijdens de komende warme zomermaanden', klinkt het. 'Vanuit de redderstoren met een volledig nieuwe uitstraling in de look en feel van het domein, waken de redders over de zwemvijver.'
Veiligheid voorop
Om haar één jarig bestaan te vieren, organiseert ruiterwebshop Paulissen Paardensport van 27 tot en met 29 mei een pop-up weekend in Bevel (Nijlen).
Oprichtster Aurelie Paulissen zorgt ervoor dat al haar producten van de webshop deze drie dagen te bezichtigen zijn & wil zo haar klanten ook offline van dienst zijn én ontmoeten.
Music Band Avanti uit Herentals vierde afgelopen weekend feestelijk haar 100-jarig bestaan. Het prachtig Eeuwfeestconcert onder leiding van dirigent Eric Nulens kreeg een minutenlang applaus van een bomvolle zaal 't Hof.
Ere-voorzitter Willy De Wachter dankte de muzikanten, het bestuur, de stichtende leden destijds, voor hun tomeloze inzet de afgelopen jaren.