Burgemeester Mien Van Olmen (CD&V) kreeg donderdag uit handen van Karin en André Kerckhofs een petitie met méér dan 400 handtekeningen tegen de tractorsluis die sinds september in Rietbroek opgesteld staat (foto's).

De sluis zou het sluipverkeer moeten weren op het straatje tussen de Industriezone en de Lierseweg.

De gemeente Herentals plaatste in september een tractorsluis in Rietbroek, op de plaats waar tot dan een wegversmalling met asverschuiving lag. Het gaat om een proefopstelling die begin volgend jaar geëvalueerd wordt.

'Broodroof, en verkeer moet nu langs omliggende gezinswijken Lange Eerselstraat en Veldhoven'

'Er staan amper 10 huizen in Rietbroek, maar die bepalen nu hoe al het verkeer in een wijde omgeving moet rijden', zegt Karin Kerckhofs en Jan Van Orshaegen, garagist.

'De essentie van het probleem is dat die tractorsluis vlak aan onze garage ligt, waardoor klanten plots een heel eind moeten omrijden. Het verkeer verschuift erdoor volop naar de omliggende gezinswijken Lange Eerselstraat en Veldhoven.

Het passerende verkeer is van groot belang voor onze broodwinning omdat wij hier ook tweedehandse auto's verkopen. Sinds het obstakel hebben we er nog maar één auto verkocht. 

En nog ergerlijker is dat de verantwoordelijke N-VA-schepen voor mobiliteit Van Camp op onze mails nooit antwoordt. Zielig.'

'Een schande, ook onze omzet daalt'

Zaakvoerders van DHZ Verwimp Walter en Luc Verwimp beamen wat garagist Jan Van Orshaegen en de andere actievoerders in Rietbroek ondervinden. 'Het is een schande dat de gemeente zomaar zonder overleg zo'n tractorsluis installeert.  We zien onze omzet sinds september dalen.

Onze klanten rijden trouwens niet graag een paar kilometer om, omdat er zo'n domme hindernis is geplaatst.  Dit is zonder voorafgaand onderzoek en overleg gegaan.

En dat zorgt dat de mobiliteit opnieuw een zware klap krijgt : de gezinswijken Veldhoven, Krakelaarsveld en Lange Eerselsstraat krijgen nu de volle drukte van verkeer met de luchtvervuiling en verkeersonveiligheid in die straten.'

Volgens burgemeester Van Olmen (CD&V) is de maatregel niet ingegeven door nieuwe bewoners die protesteerden, maar het sluipverkeer is al langer een doorn in het oog van de stad. 'We nemen de bekommernissen mee in de evaluatie van de proef. In feite heeft het aantal handtekeningen dan niet zo veel belang, het zijn de argumenten erachter die tellen.'

Wordt vervolgd.