Een Japanse verzekeringsmaatschappij gaat 34 werknemers vervangen door een systeem van Artificiële Intelligentie (AI). Het bedrijf denkt daarmee de productiviteit met 30 procent te verhogen.

De investering van 2.3 miljoen euro zou al na twee jaar terugverdiend zijn.

Fukoku Mutual Life Insurance installeert volgend maand een systeem dat gebaseerd is op de Watson Explorer van IBM. De IT-reus stelt dat dat systeem "cognitieve technologie die kan denken als een mens" aan boord heeft en dat het "alle gegevens kan analyseren, inclusief ongestructureerde tekst, beelden, audio en video".

Tot nu toe wordt het systeem vooral gebruikt in het snel analyseren van massa's gegevens.

Het systeem zal tienduizenden medische getuigschriften verwerken en op basis van de lengte van een verblijf in het ziekenhuis, de medische voorgeschiedenis en eventuele chirurgische ingrepen, de uitbetalingen aan de patiënten berekenen. Voor het geld effectief wordt overgeschreven is er nog wel de goedkeuring van een staflid nodig. Dit jaar werden er door het bedrijf 132.000 betalingen uitgevoerd.

Elders in Japan wordt er ook al geëxperimenteerd met AI. Een ander verzekeringsbedrijf heeft een gelijkaardig Watson-systeem ingevoerd om een beter zicht te hebben op de uitbetalingen. Daar zijn er wel geen werknemers ontslagen.

Ook de Japanse overheid gaat met AI experimenteren. Het ministerie van Economie en Handel gaat een AI-systeem uitproberen om de ambtenaren te helpen om antwoorden te formuleren op parlementaire vragen aan ministers.

Het systeem zal de ambtenaar de nodige gegevens leveren en een lijst van belangrijke discussiepunten, op basis van gelijkaardige vragen. Als het gebruik van het AI-systeem een succes is, dan kan het worden uitgebreid naar andere ministeries. (vrt)