De buurtbewoners van de Lichtaartseweg in Herentals waarvan het tuintje van hun woning tot tegen het spoor Herentals-Tielen komt, zijn boos. Ze zien de aanleg van een 2e spoor helemaal niet zitten. "Er is daar gewoon geen plaats voor", luidt het in een petitie. De petitie werd ondertekend door een groot deel van de bewoners van de 50 woningen. Naast de aanslag op de ruimte in hun tuintjes vrezen ze voor geluidsoverlast en hun privacy.

De actievoerders stellen dat met beter materiaal dat niet in panne valt, het inzetten van dubbeldektreinen en de verlenging van de perrons in Herentals al heel wat meer reizigerscomfort kan gegarandeerd worden.

Reactie van Yoleen Van Camp Federaal parlementslid : 'Verdubbeling spoor hoeft niet tot extra overlast te leiden'

'Vandaag uitten bewoners van de Lichtaartseweg bekommernissen over de aanleg van een tweede spoor, tussen Herentals en Turnhout. Federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) heeft begrip voor die besognes maar benadrukt dat de verdubbeling van het spoor weinig tot geen overlast zou betekenen voor de buurtbewoners.

Vooreerst is voor de ontdubbeling van het spoor tussen Herentals en Turnhout de kogel nog lang niet door de kerk. Pas eind dit jaar stelt minister Galant haar investeringsplan voor en zelfs als de ontdubbeling Turnhout-Herentals in dat plan is opgenomen, kan de uitvoering nog jaren op zich laten wachten.

Yoleen Van Camp: "Stel dat de ontdubbeling toch op de plank ligt. Dan kan ik er heel goed inkomen dat de bewoners van de Lichtaartseweg vrezen dat de trein weldra door hun living zal razen en het is goed dat de mensen die bezorgdheden op tafel leggen maar daar is eigenlijk geen reden toe."

Van Camp somt de argumenten daartoe op: "Om te beginnen is er een wettelijke minimumafstand bepaald tussen spoor en bebouwing. Dat een spoor ineens vlak naast huizen zou scheren, kan dus niet.

Bovendien is er, voor wat betreft het spoor tussen Herentals en Turnhout, voldoende ruimte voor de aanleg van een tweede spoor. Het bestaande spoor kan immers opgeschoven worden en het tweede spoor kan ook aan de niet-bebouwde kant gerealiseerd worden."

Van Camp blijft bij de noodzaak van de ontdubbeling. "Minister Galant heeft zelf al aangegeven dat er geen sprake kan zijn van een verhoging van het aantal treinen zolang er een enkel spoor ligt", aldus het parlementslid.

"Twee treinen per uur vanuit Turnhout naar Antwerpen en Brussel kan enkel mits de aanleg van een tweede spoor, en die frequentieverhoging is echt wel nodig om het aantal groeiende pendelaars vanuit de Kempen naar Antwerpen en Brussel de baas te kunnen.

" Wij Kempenaars zijn met 440 000 en 20 000 daarvan pendelen dagelijks tussen onze regio en Antwerpen, Brussel en de rand daarrond.

Momenteel hebben we maar één verbinding per uur van Turnhout naar de grootsteden én bovendien deden zich de voorbije 5 jaar 200 incidenten voor op het enkel spoor tussen Herentals en Turnhout.

Dat wil zeggen 200 dagen waarop het treinverkeer van en naar Turnhout volledig plat lag, bijvoorbeeld door een trein die stilvalt.

"Met een dubbel spoor blijft treinverkeer steeds mogelijk. Pannes zijn nu ook eenmaal eigen aan treinstellen, zelfs moderne. Het is en blijft technologie, en dat kan altijd al wel eens haperen", zegt Van Camp daarover.

Van Camp is het ook niet eens met de argumenten die sommige buurtbewoners boven haalden: "Hoe vol de trein zit of hoe lang de trein is, is niet van belang, wel de frequentie. Om meer mensen met de trein naar hun werk in Brussel en Antwerpen te krijgen, zijn er meer opties nodig dan slechts één trein per uur.

De treinen van Turnhout naar Brussel en Antwerpen zijn trouwens wel degelijk populair en zitten doorgaans goed vol; de NMBS voert daar tellingen voor uit. Lijnen met een te laag pendelaarsaantal worden simpelweg geschrapt.

Er worden trouwens al zodanig lange treinstellen ingelegd om al de pendelaars te bedienen dat de trein in sommige stations niet met alle wagons tot aan het perron geraakt. Meer treinen wil ook zeggen een betere spreiding van de reizigers."