De zomer loopt op zijn eind, en dus schakelt De Lijn vanaf 1 september weer over van vakantiedienstregeling op de gebruikelijke schooldienstregeling voor bus en tram.

Al zijn er dit jaar vanaf 1 september ook enkele aanpassingen die volledig los staan van het einde van de zomervakantie: door het huidige personeelstekort is De Lijn namelijk genoodzaakt om tijdelijk enkele structurele aanpassingen door te voeren.

PERSONEEL

De Lijn kampt al enige tijd met een chauffeurstekort in Antwerpen. Personeelstekort is momenteel een algemeen maatschappelijk fenomeen waar zowat alle economische sectoren mee te kampen hebben. De hele arbeidsmarkt kreunt onder het tekort aan personeel, en ook het openbaar vervoer en de transportsector worden hierdoor zeer hard getroffen.

In Antwerpen is de situatie voor De Lijn bovendien nog prangender omwille van de enorme concurrentie op de lokale arbeidsmarkt. Zo heeft ook de Antwerpse haven grote nood aan bestuurders en chauffeurs. Dit zet de zoektocht naar nieuwe chauffeurs voor De Lijn erg onder druk. De Lijn is alleszins volop aan het rekruteren.

Deze zomer werd hiervoor een nieuwe rekruteringscampagne opgestart. Momenteel zitten er al 144 kandidaten in het rekruteringsproces. Er zijn ook al verschillende kandidaten gestart met de opleiding. De rijschool draait op volle toeren.

TIJDELIJKE STRUCTURELE AANPASSINGEN

De Lijn hecht het grootste belang aan een betrouwbare en performante dienstverlening. Door het huidige tekort aan chauffeurs staat de dienstverlening onder druk in Antwerpen.

Vandaar dat De Lijn ervoor kiest om vanaf 1 september enkele tijdelijke structurele aanpassingen door te voeren op een aantal lijnen. Deze moeten het tijdelijke personeelstekort op het Antwerpse net helpen ondervangen en de betrouwbaarheid verbeteren. Deze aanpassingen gelden voor de buslijn 36 en tramlijn 12.

  • BUSLIJN 36 : deze lijn rijdt vanaf 1 september een grondig aangepast en ruimer traject op Linkeroever. Lijn 36 verbindt Linkeroever niet langer rechtstreeks met Rechteroever, maar laat dit over aan de vier beschikbare tramlijnen. Dit zal de betrouwbaarheid van lijn 36 aanzienlijk verbeteren. De frequentie gaat bovendien omhoog: om de 10 minuten, in plaats van om de 15 minuten.
  • Reizigers die naar Rechteroever willen, kunnen overstappen op de tramlijnen 3, 5, 9 en 15 aan tramhalte Halewijn. Deze tramlijnen rijden in de spits elke 2 à 3 minuten. Dankzij de verbinding via de premetro, waar geen ander verkeer voor hinder zorgt, zullen reizigers sneller op Rechteroever zijn dan met de bus.
  • TRAMLIJN 12 : sinds vorige zomer voerde De Lijn een grondige spoorvernieuwing uit op tramlijn 12. De werken duurden een jaar, en zijn sinds kort klaar. Door het huidige personeelstekort is evenwel beslist om de bediening van tramlijn 12 nog niet op te starten. De Lijn hoopt later op dit jaar de lijn opnieuw in gebruik te kunnen nemen.

SCHRAPPING RITTEN

Door het personeelstekort zullen onvermijdelijk ook ritten moeten worden geschrapt. Deze schrappingen worden zoveel mogelijk gespreid. De impact op drukbezette lijnen en schoolritten zal alleszins worden beperkt.

0800-NUMMER

De schrappingen worden aangekondigd in realtime op de realtime borden, in de app en in de routeplanner. Aan de haltes hangt een QR-code die kan worden gescand voor realtime info.

De info wordt om de 15 seconden geactualiseerd. Bovendien lanceert De Lijn het nummer 0800-61 101. Op dit nummer kunnen reizigers terecht met al hun vragen over de doorkomsten van hun tram en/of bus aan een specifieke halte. Dit nummer wordt geafficheerd aan de 1.000 drukste haltes.'