De Lijn bestelt 60 elektrische bussen bij Van Hool en VDL. Deze bestelling is een volgende stap in het vergroeningsprogramma van De Lijn om tegen 2035 de volledige vloot en bijhorende infrastructuren emissievrij te maken.
De raad van bestuur heeft ook de bestelling goedgekeurd van laadinfrastructuur voor de e-bussen en e-hybrides bij twee leveranciers, Spie-Ekoenergetyka en Heliox.
Van Hool en VDL kwamen als best geplaatste inschrijvers uit de openbare aanbestedingsprocedure, waaraan 11 kandidaten deelnamen.
Ze beantwoordden het best aan de gunningscriteria en boden de beste prijs-kwaliteitsverhouding aan inzake total cost of ownership (TCO), autonomie tussen laadbeurten, technische kwaliteit en look & feel.
Als best gerangschikte inschrijver mag Van Hool 60 % van de 60 e-bussen of 36 stuks leveren, VDL als tweede gerangschikte 40 % of 24 stuks. De e-bussen worden geleverd vanaf het laatste kwartaal van 2022. Deze bestelling gaat over een bedrag van bijna 28 miljoen euro.
Lydia Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken:
“Dit is de eerste echte stap die De Lijn zet in de vergroening van het Openbaar Vervoer in Vlaanderen. De Vlaamse regering heeft enkele weken geleden een ambitieus Klimaatplan voorgesteld, waarbij het openbaar vervoer een belangrijke rol speelt. Om de klimaatdoelstellingen waar te maken, moeten we in Vlaanderen volop de kaart van duurzame verplaatsingen trekken. We moeten werk maken van een vlotter, veiliger en milieuvriendelijker vervoersysteem.”
Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn:
“Met deze aanbesteding haalt De Lijn de nieuwste technologie voor e-bussen in huis. Deze aantrekkelijke e-bussen gaan in op de concrete vragen van onze reizigers. Zo wordt het bijvoorbeeld voor rolstoelgebruikers eenvoudiger om de bus te nemen dankzij de elektrische oprijplaat die gemakkelijker en sneller te bedienen is.
Tegelijk heeft onze raad van bestuur de bestelling goedgekeurd van de nodige laadinfrastructuur voor deze e-bussen en e-hybrides waarmee we de stedelijke gebieden zo snel mogelijk emissievrij zullen bedienen. Kortom: deze bestellingen tonen aan dat het De Lijn menens is om samen resoluut te vernieuwen.
Met de vrijgemaakte middelen kunnen we al een eerste grote stap zetten in de vergroening.”
De raad van bestuur heeft ook de bestelling goedgekeurd van bijhorende laadinfrastructuur bij twee leveranciers, Spie-Ekoenergetyka en het Nederlands bedrijf Heliox.
Beide leveranciers zullen elk de helft van de bestelling installeren en in bedrijf stellen. Deze laadinfrastructuur zal ervoor zorgen dat de eerste e-bussen en e-hybrides op hun stelplaatsen geladen kunnen worden.'
Deze bestellingen worden gefinancierd via NextGenerationEU, het Covid-relanceplan van de EU.