Update 17.15u : Plaatsing nieuwe snelwegbrug E313 in Grobbendonk sneller klaar dan voorzien.
Op zaterdag werd de E313, ter hoogte van de werken aan de snelwegbrug over de spoorlijn Lier-Herentals in Grobbendonk, volledig afgesloten voor het plaatsen van een nieuwe snelwegbrug. Zowel het verkeer richting Antwerpen als richting Hasselt werd omgeleid.
De bijzondere en complexe operatie is zeer vlot verlopen en zaterdagnamiddag omstreeks 17.15u kon de E313 terug open gesteld worden voor het verkeer. Daarmee is de plaatsing van de brug veel sneller uitgevoerd dan voorzien. Nu rest enkel nog de afwerking van de brug en het wegdek. Tegen eind april wil AWV de vernieuwing helemaal rond hebben en kan de snelweg terug volledig vrijgegeven worden.
Cruciale fase
In maart 2016 begon het Agentschap Wegen en Verkeer aan de vernieuwing van de snelwegbrug van de E313 over de spoorlijn Lier-Herentals in Grobbendonk. De noordelijke helft van de brug werd daarbij volledig afgebroken en vervolgens heropgebouwd.
Begin dit jaar waren de nieuwe landhoofden en brugpijler klaar en dus konden de liggers, die de verbinding vormen tussen de landhoofden, nu geplaatst worden. Het gaat om 11 liggers of betonnen balken van ieder 55 m lang en 120 ton zwaar die met precisiewerk en binnen een strakke timing op hun plaats moesten gelegd worden. Daarmee vormde deze operatie een cruciale fase in de vernieuwing van de brug.
Strakke timing vlot gehaald
Op zaterdag 21 januari werd om middernacht gestart met voorbereidende werken zoals het opstellen van de telescoopkranen en het neerlaten van de bovenleiding van de onderliggende sporen. Tegen de ochtend werden dan de eerste brugliggers onder politiebegeleiding aangevoerd met verschillende uitzonderlijke transporten.
Het aanvoeren en plaatsen van de liggers gebeurde erg vlot en rond het middaguur lagen alle 11 liggers al op hun plaats. Daarna is de aannemer onmiddellijk begonnen met het afbreken van de telescoopkranen en het terugplaatsen van de verkeerssignalisatie op de zuidelijke brughelft.
Door een goede coördinatie tussen de vele partners, een vlekkeloze uitvoering en geholpen door de gunstige weersomstandigheden konden de werken dus veel sneller afgerond worden dan voorzien en kon de E313 zaterdag al in de vooravond, en niet zondagnacht zoals eerder voorzien, terug opengesteld worden voor alle verkeer.
Werken aan snelwegbrug eind april afgerond
Nu de brugliggers geplaatst zijn kan de aannemer de brug verder afwerken. Eerst worden de wapeningsstaven voor het nieuwe brugdek geplaatst om dan begin februari, als het niet vriest, beton te storten voor de brugdekplaat. Daarna moet het beton ongeveer een maand lang uitharden.
Tijdens deze uithardingsperiode voert de aannemer werken uit aan de onderzijde van de brug. Wanneer de betonnen brugdekplaat voldoende is uitgehard, zal de aannemer starten met het naspannen van de brug. Dit is nodig om het geheel sterker te maken. Na het naspannen worden de brugliggers finaal vastgelegd en wordt het brugdek afgewerkt (plaatsing waterdichtingslagen en asfaltverharding). Tegen eind april wil AWV klaar zijn met de werken.
Technische weetjes:
Elke brugligger is 55 meter lang en 120 ton zwaar (120 ton is te vergelijken met het gewicht van ongeveer 30 olifanten).
De brugliggers zijn gemaakt van voorgespannen beton. Dat is een speciale toepassing van gewapend beton waarbij een deel van de wapening wordt voorgespannen, dat wil zeggen; onder een trekkracht in het beton geplaatst. Op deze manier kan het betonnen onderdeel uiteindelijk een hogere belasting dragen.
De twee kranen gebruikt voor het plaatsen van de brugliggers zijn enorme telescopische kranen die behoren tot de grootste mobiele kranen ter wereld. De kranen hebben een hijsvermogen tot 650 ton, en hebben een maximale hijshoogte van 146 meter.
Voor de bouw van de volledige brug is er in totaal ongeveer 320 ton betonstaal en 35000 m3 beton nodig.
Foto's Dirk De Smollie/ NNieuws.