Volgende week heropent Foodmaker een deel van z'n saladbars in de supermarkten van Delhaize en Monoprix. De onlineverkoop explodeert en een nieuwe app voor gepersonaliseerd voedingsadvies staat in de steigers: "never waste a good crisis."

Saladbars weer open

Inwendig vloekt ondernemer Lieven Vanlommel als hij het mooie weer ziet dezer dagen: in normale omstandigheden zouden de saladbars van Foodmaker nu recordomzetten draaien, maar ze bleven sinds de lockdown gesloten uit voorzorg.

"Vanaf volgende week gaan we ze in tien Delhaize-supermarkten heropenen, om te testen of consumenten nog bereid zijn om op deze manier schepsalades te kopen.

We zullen de verkoop dan kunnen vergelijken met die van onze voorverpakte biosalades. In Parijs heropenen we zelfs meteen een honderdtal saladbars bij Monoprix: die geloven erin en gaan full force." Albert Heijn houd z'n beslissing nog even in beraad.

Vanlommel is razend benieuwd hoe de mensen zullen reageren: een rondvraag bij fans wijst uit dat 65% weer open saladbars wil, maar in een anonieme poll bij een breder publiek zegt 81% dat ze nu liever voorverpakte salades kopen. "Die aarzeling is begrijpelijk. In elk geval ben ik er zeker van dat de trend naar gezonde voeding na de coronacrisis enkel nog sterker wordt."

"In nood leer je je vrienden kennen"

Die crisis hakt er nochtans stevig in bij de gezonde fastfoodketen: net als de saladbars blijven ook de restaurants gesloten. En dat voor een bedrijf dat recent zwaar investeerde in een nieuwe productie-eenheid.

"We zijn teruggevallen op 20% van onze omzet en we gaan dit jaar 3 miljoen euro in het rood," weet de topman. "Het zal ons misschien vijf jaar kosten om weer boven water te geraken. Gelukkig hebben we onze contracten met Delhaize, Monoprix en Albert Heijn. Daardoor hebben we ook vrij snel een overbruggingskrediet kunnen krijgen."

In elk geval leer je in moeilijke tijden je vrienden kennen, zegt Vanlommel: Xavier Piesvaux (Delhaize) en Carlijn Olthof (AH) hebben al gebeld om hun steun te laten blijken. De onderhandelingen met vastgoedeigenaren over huuruitstel leveren dan weer een gemengd beeld: voor 7 van de 14 vestigingen is er intussen een akkoord, voor 5 Brusselse vestigingen echter ligt de huisbaas dwars.

Op de stoep bij de consument

Onder het motto "never waste a good crisis" verkent het bedrijf nu volop nieuwe businessmodellen. De lockdown heeft bijvoorbeeld voor een enorme versnelling gezorgd in het onlineverhaal: de lancering van de Vedge Bags is een onverhoopt succes gebleken. Sinds 1 april bezorgt Foodmaker pakketten aan huis met gezonde bereide maaltijden of met groenten en ingrediënten om zelf aan de slag te gaan.

"Op deze manier helpen we consumenten die gezond willen eten maar schrik hebben om naar de supermarkt te gaan, of die het beu zijn om zelf te koken. We leveren nu al zo'n 2.000 bestellingen per week, daarvoor hebben we 20 gekoelde bestelwagens moeten bijhuren.

Onze website is al twee keer platgevallen door de grote bezoekersaantallen, tot anderhalf miljoen views. Ik ben fier op m'n team. Voor het eerst is een nieuw concept dat we lanceren meteen rendabel."

Niet enkel particulieren bestellen: ook bedrijven die nu heropstarten bezorgen hun medewerkers graag een portie gezonde voeding, zodat ze goed in vorm weer aan de slag kunnen.

Een ander project dat Vanlommel nu op punt wil stellen, is een app voor gepersonaliseerde voeding. "We gaven al voedingsadvies voor sporters: we werken onder meer samen met Kim Clijsters en voetbalclub Anderlecht.

Dat willen we nu uitbreiden naar een breder publiek: we gaan ook mensen begeleiden die recreatief sporten. Stel: je wil de 10 Miles gaan lopen, dan kunnen wij je adviseren wat je best eet, en je kan het meteen online bestellen. Nu we toch al bij de mensen op de stoep staan, is de timing ideaal." (retaildetail)

Foto's Nnieuws / Guy Verellen.