Infrabel heeft in de nacht van woensdag op donderdag de elektrische bovenleiding tussen Mol en Herentals getest. Die tests zijn nodig om een veiligheidrapport op te maken en groen licht te geven voor het inzetten van elektrische treinen tussen Mol en Herentals.

De elektrische treinen kunnen bij een positief rapport binnen 5 weken ingezet worden.

Het veiligheidsdossier ligt klaar zodat bij ingang van de nieuwe dienstregeling van de NMBS op 13 december elektrische treinen vanuit Brussel of Antwerpen niet langer in Herentals moeten stoppen, maar door kunnen rijden tot in Mol.

Dat levert alleszins meer comfort op voor de reizigers op die lijnen, naast een vlottere dienstverlening voor NMBS en Infrabel. Met de elektrificatie van de 21 kilometer spoor is een investering van 24 miljoen euro gemoeid.

"Aan boord van een speciale bovenleidingstrein gaan we op een werkplatform in volledige veiligheid controleren of de bovenleiding normaal is", legt Frédéric Petit van Infrabel uit. "We controleren hoe de rijdraaddikte zich verhoudt. Dat gebeurt via allerlei meetapparatuur.

Dat stelt ons in staat om een veiligheidsdossier op te stellen, wat noodzakelijk is voor het verkrijgen van de goedkeuring voor de geëlektrificeerde spoorlijn."

Ongeveer 90 procent van het Belgische spoorwegnet is intussen geëlektrificeerd, stelt Petit. "Daarmee zijn we een van de meest groene spoorwegnetten van Europa. Al zijn er wel nog enkele missing links in Limburg, de Kempen en Oost-Vlaanderen."

Als treinen elektrisch kunnen rijden, zijn er meer verbindingen en aansluitingen mogelijk. De NMBS zal zo meer mogelijkheden hebben om treinen in te zetten, besluit Petit.

Foto archief NNieuws.