Voor sp.a parlementslid Jan Bertels is het duidelijk dat er in de Kempen dringend een omslag naar meer en beter openbaar vervoer moet komen: "we zijn altijd eerst aan de beurt als er bussen geschrapt worden, en de laatsten om te profiteren van de investeringen die de Vlaamse overheid doet.

Terwijl de files steeds langer worden zien minder en minder mensen een alternatief in het openbaar vervoer: de bussen zijn te weinig stipt, rijden niet frequent genoeg en bieden onvoldoende garantie op aansluiting met ander vervoer. Dit is een gevolg van besparingen en een gebrekkige visie op duurzame mobiliteit.

Door te weinig te investeren in de exploitatie van bussen en een tekort aan chauffeurs zijn er in Vlaanderen heel wat haltes waar zelden of nooit een bus of tram passeert.

Daarom voert sp.a vandaag op 1 april actie aan zulke haltes met een pendelaar die al wel heel lang aan het wachten is.

Terwijl wij in de Kempen ook belastingen betalen, de files zien aangroeien, en ons ook moeten verplaatsen naar het werk. Een beleid dat het openbaar vervoer afbouwt, waarbij stationsparkings voor auto's onbetaalbaar worden en fietsen onvoldoende veilig gestald kunnen worden, dat is een beleid dat mensen bijna verplicht om 100% van hun verplaatsingen met de wagen te doen.

Dat beleid waarbij De Lijn en de NMBS zachtjes gewurgd worden, dat moet echt stoppen. Het omgekeerde is nodig: de uitbouw van mobiliteitsknooppunten, waar je vlot van het ene vervoersmiddel naar het andere kan overstappen, en ook voldoende busaanbod tussen de Kempense dorpskernen.

Zo staan we hier nu in Ramsel, van waar je wel naar Aarschot en Heist op den Berg kan, maar niet naar het hoofddorp in Herselt of naar het station in Begijnendijk."

De Lijn : 'Skelet on tour'

De socialisten willen het openbaar vervoer de komende weken op de agenda houden door het hun nieuwste militant de boer op te gaan doorheen Vlaanderen. Jan Bertels bevestigt: "Op veel plaatsen in Vlaanderen wordt geklaagd over het gebrekkig openbaar vervoer & is het geen alternatief voor de auto.

Geen enkele treinreiziger neemt bijvoorbeeld de laatste bus 's avonds omdat DE Lijn weigert de aansluiting met de trein te garanderen.

In de logica van Ben Weyts los je het probleem op door die laatste bus dan te schrappen, maar dan loopt de voorlaatste bus ook leeg, tot er uiteindelijk geen enkele bus meer rijdt en je aan de bushalte eeuwig kan wachten." (pp)