Uit cijfers die de Herentalse Yoleen Van Camp (Kamerlid voor de N-VA) ontvangen heeft van de NMBS, blijkt dat de lijn Turnhout-Brussel-Binche extreem zwaar getroffen werd door de staking van gisteren, met  25 van de 34 treinen die afgeschaft waren.

Een heel ander beeld zien we bijvoorbeeld op de lijn Turnhout-Antwerpen, met maar 4 van de 32 afgeschafte treinen. "Een duidelijk bewijs dat de staking zich vooral in Wallonië heeft afgespeeld, en de Kempense pendelaar daar het slachtoffer van is geworden omdat de trein naar Brussel tot Binche moet.

Het is het zoveelste argument om deze lijn te splitsen in Brussel zodat de Kempense pendelaar niet meer gegijzeld wordt bij treinstakingen", aldus Van Camp.

Hoewel het gisteren merkbaar rustiger was aan de stations in de Kempen, waren er toch nog veel pendelaars die, ondanks de staking, tot Antwerpen of Brussel probeerden te sporen.

Tot Antwerpen geraken (of via Antwerpen naar Brussel) bleek geen probleem. Yoleen Van Camp: "Van alle treinen die vanuit Turnhout naar Antwerpen zijn vertrokken en omgekeerd, werden er maar vier afgeschaft. De rest reed allemaal, weliswaar sommige met wat vertraging."

Maar de Kempenaars die rekenden op hun rechtstreeks verbinding naar Brussel, waren er (weer maar eens) aan voor de moeite. De lijn Turnhout-Brussel-Binche telde maar liefst 25 afgeschafte treinen. "De Kempense pendelaar die gisteren naar Brussel moest, werd dus gegijzeld door de vooral Waalse staking.

Het probleem zou veel kleiner zijn, mocht de Turnhout-Binche verbinding maar tot Brussel rijden. Het is elke staking hetzelfde liedje; de lijn Turnhout-Binche is dan één van de zwaarste slachtoffers omwille van de grotere stakingsbereidheid in Wallonië.

Ik blijf op deze nagel kloppen en ga de minister en de NMBS hiermee confronteren en blijven aandringen om snel werk te maken van een splitsing van deze lijn. Dat zou de stiptheid ook ten goede komen. Er liggen voor de lijn Turnhout-Brussel op dit moment verschillende scenario's op tafel in het kader van het nieuwe vervoersplan van 2020, ik zal daar in elk geval de druk hoog houden.

Overigens zal vanaf begin maart normaal de minimale dienstverlening van kracht gaan, waardoor er bij een volgende staking hopelijk meer rechtstreekse treinen vanuit de Kempen naar Brussel zullen moeten sporen", aldus Van Camp.