Vanaf 2 oktober zullen de loketten in 33 stations in België minder vaak bemand zijn. Spoorwegmaatschappij NMBS heeft beslist om ze 's namiddags en/of tijdens het weekend te sluiten, omdat reizigers hun ticket steeds vaker kopen aan een automaat.

Daardoor is het aantal transacties per uur aan de loketten op bepaalde momenten "onder een aanvaardbaar minimum gezakt", klinkt het in een persbericht.

Eerder dit jaar was al gebleken dat de automaten het populairste verkoopkanaal zijn geworden voor treintickets. In mei werd 47 procent van de tickets aan een automaat aangeschaft, tegen 42,5 procent aan een loket.

Door die evolutie hebben loketmedewerkers op sommige momenten te weinig werk. De NMBS spreekt in dat verband van een inactiviteitsgraad van meer dan 60 procent.

De spoorwegmaatschappij verkiest in zo'n geval de loketten op de minst drukke momenten te sluiten en haar middelen "in te zetten waar deze het meest nodig zijn voor de reiziger".

In de week zullen de loketten 's namiddags niet langer open zijn in Aalter, Binche, Eeklo, Geel, Genk, Heist-op-den-Berg, Ieper, Izegem, Marloie, Ronse, Tubeke en Welkenraedt.

Op weekenddagen kan je 's namiddags niet meer aan het loket terecht in Ciney, Dinant, Geraardsbergen, Libramont, Mol, Oudenaarde, Turnhout, Waregem en Zottegem. In Luttre en Knokke (enkel tijdens het laagseizoen) zijn de loketten vanaf 2 oktober enkel nog 's voormiddags open, en in Landen ten slotte verdwijnt de maandagnamiddagopening.

Concreet worden vanaf 2 oktober de loketten tijdens het weekend volledig gesloten in de stations van Eeklo, Harelbeke, Lede, Liedekerke, Menen, Ninove, Rochefort-Jemelle, Ronse, Spa, Waver en Wezet.

De NMBS benadrukt dat de openingstijden van de wachtzaal in de betrokken stations niet verandert.

Een deel van de betrokken loketmedewerkers vertrekt zoals gepland met pensioen, de andere krijgen een andere functie binnen de NMBS.

Reizigersvereniging TreinTramBus zegt de economische argumentatie te begrijpen, maar wijst er ook op dat de beslissing slecht nieuws vormt voor een groep van reizigers, "vaak de iets oudere generatie", die minder goed overweg kan met internet en automaten.

"Sommige mensen hebben graag advies bij de vele verschillende soorten kaartjes die de NMBS aanbiedt", zegt Kees Smilde van TreinTramBus. "Voor hen is de beperking van menselijke aanwezigheid een gemis."

De NMBS belooft dat in de betrokken stations in september een verkoopbediende bij de automaat zal staan om mensen te begeleiden.

"Moeten digibeten, andersvaliden en reizigers met vragen dan hopen op hulp van anderen voor een ticket?", vraagt ACOD Spoor zich op zijn beurt af.

De socialistische vakbond betreurt dat de persoonlijke dienstverlening aan de reizigers verder wordt afgebouwd. Hij wijst erop dat automaten niet automatisch het goedkoopste ticket voor een reis afleveren en dat ze "te vaak defect zijn door storingen of ten gevolge van vandalisme".

Die laatste bewering wordt door de NMBS alvast ontkend. "De automaten in de betrokken stations zijn gemiddeld 99,5 procent van de tijd beschikbaar", aldus de maatschappij.

(belga)