Dat de Coronacrisis heel wat ondernemingen voor bijzondere uitdagingen stelt, is zeer bekend. Dit is dan ook niet anders voor VZW TWERK. TWERK is een maatwerkbedrijf voor mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) in Herentals.

De sociale werkplaats lanceert een innoverend product dat helemaal beantwoordt aan deze coronatijden: een COVID-proof verzendbaar sinterklaastablet met een uniek ontwerp.

In een corona-vrij jaar produceert TWERK meer dan 120.000 chocolade sintjes en pietjes, speculaasje en marsepeinen repen. Maar dit jaar is dat totaal anders.

"We zien dat de vraag naar onze klassieke producten, zoals pralines als relatiegeschenk of gepersonaliseerde chocolade voor events, enorm afneemt sinds maart-april," zegt coördinator marketing Bart Michiels.

"Dat is ook logisch, omdat mensen minder samenkomen en grote fysieke evenementen zo goed als helemaal afgelast zijn. Ook voor sinterklaas en de eindejaarsperiode zien we de vraag naar klassieke figuurtjes significant dalen.

Het is voor onze klanten/bedrijven niet altijd vanzelfsprekend om bijvoorbeeld een sinterklaaspakketje aan hun personeel te bezorgen, omdat heel veel medewerkers thuis- of telewerken."

'Chocolate as a service'

Daarom ontwikkelde TWERK een innoverend product en een nieuwe service. Het maatwerkbedrijf werkte daarvoor samen met Illustratrice Liesbet Slegers, bekend van haar "Karel en Kaatje"-boeken.

Ze ontwierp een speciale sinterklaasgravure, die nu als chocoladetablet geproduceerd wordt. Die tabletten zijn breukvrij verzendbaar met de post, en dus het ideale covid-proof sinterklaascadeautje.

"Eigenlijk maken we werk van "chocolate as a service". De verpakking van het tablet kan gepersonaliseerd worden en we kunnen ook zorgen voor de verzending. Zo combineren we een nieuw idee met een heel oud "beschutte werkplaatsen"-activiteit," stelt Bart Michiels.

De formule blijkt aan te slaan. Op dit ogenblik heeft TWERK al bestellingen voor meer dan 25.000 stuks, met orders van Janssen Pharmaceutica en allerhande grote en kleine bedrijven en overheden.

Nu het ernaar uit ziet dat de coronacrisis zeker tot 2021 zijn uitlopers zal hebben, zal TWERK ook een gelijkaardig product ontwikkelen voor de kerst- en eindejaarsperiode.

"Het blijkt inderdaad een unieke en ideale manier voor bedrijven om toch nog iets speciaals te doen voor hun klanten, personeel of andere relaties, want we hebben geen weet van gelijkaardige initiatieven, producten of diensten op een dergelijke schaal.

We tonen hiermee aan dat we ook als maatwerkbedrijf snel kunnen inspelen op crisissituaties. Wie bij ons bestelt, steunt er bovendien een uniek initiatief mee, en ook dat wordt geapprecieerd door iedereen die onze chocolade proeft." besluit Michiels. Foto: Frank Toussaint/ N.