In het station van Herentals kunnen de reizigers vanaf 2026-2028 de trein nemen op vernieuwde en toegankelijke perrons.
Daarmee wordt het laatste station, het overstapstation bij uitstek voor de Kempense reizigers, vernieuwd. Het akkoord, dat kadert in de onderhandeling voor nieuwe beheerscontracten tussen de federale regering met de NMBS en Infrabel, moet nog definitief op papier gezet worden.
Maar minister Gilkinet kon het goede nieuws al bevestigen aan Kamerlid Marianne Verhaert (Open Vld).
'Samen met de elektrificatiewerken van de Kempense spoorlijnen tot in Mol werden ook de meeste Kempense perrons in 2015 grondig vernieuwd', zegt Kamerlid Marianne Verhaert (Open Vld) uit Grobbendonk.
'Zo werden alle stations die beheerd worden door Infrabel volledig toegankelijk gemaakt. Het station in Herentals steekt echter schril af tegen deze vernieuwde haltevoorzieningen.
Grote delen van de perrons liggen er nog onverhard bij. Ze zijn voorzien van grind en dolomiet, wat het bij regenweer niet altijd even leuk maakt om van de hoge trein te klimmen. In de zomer staat er dan weer heel wat onkruid op de perrons. Ook de haltevoorzieningen en de voorzieningen voor slechtzienden en andersvaliden zijn weinig kwaliteitsvol.
"Het station in Herentals ligt er erbarmelijk bij. Het station dateert uit de jaren '80 en kan niet meer voldoen aan de eisen van reizigers. In 2010 werd het al eens door Test-aankoop verkozen tot het op één na slechtste station in Vlaanderen.
Het voldoet dus echt niet langer om te fungeren als belangrijkste overstapstation in de Kempen," onderstreept Marianne Verhaert.
"De plannen voor de vernieuwing van het station en de perrons liggen al enige tijd op tafel. Maar door een gebrek aan financiering kwam er tot nog toe geen schot in de zaak.
De minister kondigde aan grote ambities te hebben om de stations toegankelijk te maken. Tegen 2030 wil hij 250 'integraal toegankelijke' stations, voorlopig zijn dit er nog maar een 70-tal.
De minister kondigde in de Kamer aan om extra middelen vrij te maken en sprak hierbij de ondergrens van 5.000 opstappende reizigers uit. Die stations zouden versneld vernieuwd worden", vervolgt Verhaert.
Het station Herentals komt echter uit op een 4.000-tal opstappende reizigers tijdens een weekdag. Op het eerste zicht dus onvoldoende om in aanmerking te komen voor de extra investeringsmiddelen van minister Gilkinet.
"Ik ben dan ook verheugd dat de minister nu op mijn vraag, en op vraag van de Kempense reiziger, middelen wil voorzien voor de vernieuwing van het station in Herentals, ook al halen we niet de ondergrens."
Hoewel het nog zeker 5 jaar zal duren vooraleer de Kempense reiziger kan overstappen op nieuwe perrons in Herentals is Kamerlid Verhaert enthousiast.
"Momenteel lopen de onderhandelingen tussen NMBS, Infrabel en de Federale Overheid met betrekking tot de nieuwe beheerscontracten en de daaraan gekoppelde investeringsplannen.
Dat de minister het station in Herentals hierin wil opnemen op basis van de nood en het potentieel in het station in Herentals is het grote verschil met de voorbije 10 jaar," besluit Kamerlid Marianne Verhaert. Foto's NNieuws /Johan Temmerman/ Alex Leys / Guy Verellen.