Door een tekort aan personeel schrapte de NMBS op 23 mei tijdelijk 10 piekuurtreinen in de Kempen. Hoelang dit nog gaat duren is niet duidelijk. Ook federaal minister van mobiliteit Gilkinet kan hier geen antwoord op geven.
De treinproblematiek in de Kempen was tijdens de Kamercommissie mobiliteit het onderwerp van debat tussen minister Gilkinet en enkele (Kempense) Kamerleden. Er staan 100-en vacatures open die niet ingevuld geraken. En zonder een machinist of conducteur kan een trein niet rijden.
Ook Kamerlid Marianne Verhaert (Open VLD) en burgemeester van Grobbendonk kaartte opnieuw de situatie in de Kempen aan.
Zij hekelt dat de NMBS het personeelstekort afwentelt op de Kempen. "Het is niet dat er in onze regio zo ongelooflijk veel treinen rijden, reizigers merken de afgeschafte treinen dus zeker. Sinds die aankondiging loopt mijn mailbox dan ook gewoon over van de klachten," onderstreept Verhaert. "Het lijkt erop dat het nationale personeelsgebrek die problemen 'tijdelijk' afwentelt op de Kempen. De NMBS heeft zelfs personeel uit de Kempen per taxi naar andere regio's gestuurd om daar treinen te verzekeren."
Hoelang de schrapping van de treinen nog zou duren, weet de minister niet. Heel wat nieuwe treinbegeleiders ronden de komende maanden hun opleiding af, maar of daarmee de geschrapte treinen snel opnieuw zullen rijden is onzeker. Ondertussen blijven de vertragingen en afschaffingen zich opstapelen.
Zo rijdt meer dan de helft van de piekuurtreinen met een vertraging van meer dan 6 minuten.
"Op deze manier krijgen we de mensen niet overtuigd om de trein te nemen. Er zal heel wat moeten veranderen om de treinreizigers die ontgoocheld afhaken opnieuw in de trein te krijgen. Hopelijk zit er in de nieuwe beheersovereenkomst eindelijk perspectief om structureel de stiptheid te verbeteren in de Kempen," besluit Marianne Verhaert. (pp-mv)