Het nieuwe vervoersplan dat de NMBS invoert vanaf december houdt voor de Kempen enkele fundamentele wijzigingen in. Niet zozeer in de relaties, maar wel in het comfort en de gebruiksvriendelijkheid voor de reizigers. De verbindingen Antwerpen-Neerpelt-(Hamont) en Antwerpen-Turnhout blijven quasi ongewijzigd. De verbinding Turnhout-Brussel wordt doorgetrokken tot Binche. Dat was al eerder bekend.

De Kempense reizigers zullen het – zoals ik eerder al aankondigde – moeten stellen met aftands materieel. De varkensneuzen – stellen van maar liefst 40 jaar oud – zullen vanaf december het merendeel van de treinen op de verbindingen Antwerpen-Turnhout en Turnhout-Brussel-Binche verzorgen. Een enorme stap achteruit dus. Op dit moment kan de NMBS zelfs niet garanderen dat in de piekuren dubbeldeksmaterieel voorhanden zal zijn voor deze lijnen. Het valt dus al te voorspellen dat voor de Kempense treinreiziger een zitplaats tijdens de spits al een echte luxe zal worden.

Ook in de ochtend- en avonduren vindt er een kaalslag plaats. Niet in de richting van de grote pendelbewegingen, maar wel voor de reizigers met een ander verplaatsingspatroon. In de week zou de laatste trein vanuit het station Turnhout bijvoorbeeld al om 21u ’s avonds vertrekken en de eerste trein zou pas om 7.40u aankomen. Echt klantvriendelijk valt dit moeilijk te noemen. Positief is wel de bijkomende piekuurverbinding Brussel-Herentals ’s avonds.

“Het bilan van dit nieuwe vervoersplan valt voor de Kempen toch wel bijzonder mager uit,” stelt Vlaams volksvertegenwoordiger Martine Taelman, “de trein wordt nog minder dan vandaag een alternatief voor de auto in onze regio.”

“Mijn vrees dat onze regio met het oudst mogelijke materiaal zou worden opgescheept is jammer genoeg uitgekomen, ik wil reizigers, gemeentebesturen en onze regionale volksvertegenwoordigers dan ook oproepen om gezamenlijk deze beslissingen vanuit de NMBS aan te klagen. Dit plan is absoluut onvoldoende voor onze regio,” besluit Martine Taelman.