Wie tussen Antwerpen en de stadsrand pendelt, kan vanaf vandaag gebruikmaken van de nieuwe City Pass. Die geldt zowel voor bus, tram als trein.

Met de City Pass kunnen pendelaars in de stedelijke agglomeraties voor een vast bedrag onbeperkt gebruikmaken van het openbaar vervoer. De bedoeling is om met het nieuwe pasje meer mensen uit hun auto te halen.

Uit onderzoek van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit blijkt immers dat in de regio Antwerpen de helft van al het woon-werkverkeer nog steeds met de auto gebeurt. Ook in Gent wordt de City Pass ingevoerd.

Hoe werkt de City Pass?

"De City Pass is te koop als een maand- of een jaarabonnement.

Met de pas kun je in heel Vlaanderen onbeperkt reizen met de bussen en trams van De Lijn.

Met de trein kan je op dertien stations in de Antwerpse regio op- en afstappen. Er zijn speciale tarieven voor jongeren onder de 25 jaar. De City Pass wordt opgeladen op de ­Mobib-kaart en is te koop aan de loketten van de NMBS", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Is de City Pass voordeliger?

Voor wie sporadisch openbaar vervoer gebruikt niet. Dagelijkse gebruikers van meerdere vormen van openbaar vervoer wel. "Wie bijvoorbeeld elke dag vanuit Ekeren met de bus en de tram naar het Universitair Ziekenhuis Antwerpen reist, maakt winst.

Voor dit traject betaalde je tot voor kort jaarlijks 747 euro voor een abonnement van de NMBS en De Lijn. Met de City Pass is dat 484 euro, of ruim een derde minder", zegt directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot.

Blijven andere abonnementen van De Lijn en de NMBS bestaan?

Aan de huidige formules en rittenkaarten wordt niet geraakt. Ook sms-tickets (2,15 euro) en mobiele tickets (1,80 euro) van De Lijn blijven bestaan. "De City Pass is een extra aanbod bovenop de bestaande formules. Hoewel iedereen er gebruik van kan maken, is de pas in de eerste plaats bedoeld voor pendelaars", gaat ­Kesteloot verder.

Waarom geldt de City Pass niet voor heel Vlaanderen?

"Antwerpen en Gent zijn de regio's met het meeste woon-werkverkeer. Vooral daar is dus nood aan deze formule. Bovendien wilden we de prijs van de City Pass aantrekkelijk houden. Dat kan door ons te beperken tot deze regio's.

Toch is het niet uitgesloten dat de actieradius van de pas op termijn wordt uitgebreid of dat er ook andere regio's in aanmerking komen", zegt Kesteloot. (pb De Lijn)