U bent hier

Nieuw 'blocking back'-verkeersbord waarschuwt voor blokkeren van spooroverweg in o.a. Lier, Nijlen en Herentals

Kempen regio | Lier regio | Nijlen regio
23.11.2019 - 09.38u
Door: Herman Gezelle

Spoornetbeheerder Infrabel gaat volgende week 9 spooroverwegen in Vlaanderen uitrusten met een nieuw verkeersbord dat weggebruikers waarschuwt voor filevorming en het blokkeren van de sporen, o.a. in Lier, Nijlen en Herentals.  Op 25 en 26 november plaatst Infrabel deze verkeersborden in de regio Kempen.

Later volgt dan een evaluatie van het proefproject.

Meer dan de helft van de ongevallen aan de spoorwegovergangen is te wijten aan het niet respecteren van de verkeersregels en slalommen aan een overweg of door het rood licht rijden. Maar het nieuwe verkeersbord richt zich tot de tweede oorzaak van ongevallen.

"In de periode 2014-2018 hebben we gezien dat ruim een derde van de ongevallen aan overwegen wordt veroorzaakt door onvoorzichtigheid van de weggebruikers waaronder filevorming (de overweg oprijden zonder zeker te zijn dat je hem tijdig kan verlaten)", aldus Infrabel.

Het gaat om het zogenaamde "blocking back"-principe. De bestuurder heeft geen voorrang voorbij de overweg omwille van een rotonde, verkeerslicht ...

Bij druk trein- en wegverkeer kan dat problemen opleveren, met filevorming tot aan de overweg en dus de kans dat bestuurders toch het spoor oprijden, wanneer ze niet meteen kunnen oversteken.

Ook in o.a. Lier, Nijlen Herentals

Om bestuurders te sensibiliseren om niet stil te staan op de sporen en altijd het spoor vrij te laten, komen aan overwegen in o.a. Lier, Nijlen Herentals en Niel een tot vier borden met het pictogram, in functie van de specifieke situatie.

Aan de overgangen in kwestie zijn er al vaker ongevallen geweest of werden al meermaals de slagbomen afgereden. Voor een overweg in de Antwerpse haven wordt nog bekeken of er "blocking back"-borden komen.

"Het huidige proefproject aan deze overwegen zal door ons worden geanalyseerd", klinkt het bij Infrabel. Verkeersinstituut Vias zal ook het gedrag van de weggebruikers aan een aantal overwegen in kwestie evalueren. Nadien bekijkt Infrabel "of het opportuun is om in een tweede fase en op termijn eventueel nog andere overwegen hiermee uit te rusten".

In de eerste 10 maanden van het jaar waren er 37 ongevallen aan overwegen in heel het land: 24 op het publieke spoornet en 13 in de havens. Bij die ongevallen lieten zes mensen het leven en raakten zeven anderen zwaargewond. Een jaar eerder waren er na tien maanden 32 ongevallen (negen in de havens) met in totaal zeven doden en drie zwaargewonden. (belga/infrabel) Foto infrabel / archief Nnieuws.

Extra info spooroverwegen Nijlen, Lier en Herentals :

Spoorlijn 15 : Overweg Poederleeseweg N153 in Herentals

Verhoogd risico door druk verkeer, nabijheid van rotonde en mogelijkheid op filevorming - sinds 2000 : geen ongevallen maar 14 afgereden slagbomen - installatie BB borden op 25/11.

Spoorlijn 15 : Overweg 24 Lispersteenweg N14 in Lier

Verhoogd risico door druk verkeer, nabijheid van centrum - sinds 2000: 7 ongevallen (1 dode in 2005) en 17 afgereden slagbomen - installatie BB borden op 26/11.

Spoorlijn 15 : Overweg 43 Statiestraat (J.E. Claeslaan N13) in Nijlen

Verhoogd risico want links naar stationsplein en nabijheid van bushalte - sinds 2000 : geen ongevallen maar 35 afgereden slagbomen - installatie BB borden op 25/11. (fp)

image



Meer nieuws

Nieuws uit uw regio

image
image
image
image

Onze partners

Dossiers

Webdesign door Intracto