De nieuwe Desiro-treinstellen (Siemens) rijden straks ook in de Kempen: gedaan met de aloude 'varkensneuzen' uit een ver NMBS-verleden en de fel verouderde diesellocomotieven. Maar er gaan gerenoveerde varkensneuzen blijven rijden.

Vanaf december kan tussen Mol en Herentals eindelijk met elektrische treinen worden gereden. Dat heeft gevolgen voor het reizigerscomfort: de huidige diesellocomotieven worden vervangen door nieuwe Desiro-treinstellen.

De rit Mol-Antwerpen wordt hierdoor ook met 5 minuten ingekort.

Nog meer goed nieuws is er voor de reizigers naar Brussel: de 2 piekuurtreinen tussen Herentals en Brussel-Zuid worden in december verlengd tot in Mol. Dat betekent dat ook Geel en Olen voortaan een rechtstreekse verbinding met de hoofdstad krijgen.

De reis van Mol naar Brussel met zo'n P-trein zal 1 uur en 26 minuten duren. Overstappen in Herentals is niet meer nodig. Een aansluiting missen omdat de trein te laat is, is verleden tijd.

De twee piekuurtreinen vertrekken 's ochtends in Mol om 6.22u en om 7.22u. 's Avonds keert er één piekuurtrein terug van Brussel naar Mol, die daar aankomt om 18.37u.

Twee zaken hebben we al binnengehaald voor de Kempense treinreiziger.

1. Vanaf december zal er normaal gezien een extra piekuurtrein van Mol naar Brussel komen. Daarenboven: de huidige piekuurtrein, die van Herentals naar Brussel, zal ook doorgetrokken worden naar Mol. 's Avonds is er 1 piekuurtrein terug van Brussel naar Mol.

Inderdaad zullen op dat traject normaal gezien Desiro's rijden, omdat die compatibel zijn met het geëlektrificeerde spoor. Uiteraard zijn we heel tevreden dat we die extra treinverbindingen hebben binnengehaald voor de Kempen, maar ik blijf wel kritisch voor het type trein dat wordt ingezet, namelijk de Desiro's.

Die zijn ontwikkeld voor korte afstanden, vandaar dat ze ook de look and feel hebben van metro stellen. Qua comfort zijn ze met hun kleine, harde zitbanken en veelal tafelloze plaatsen niet geschikt voor lange trajecten, zoals van Mol naar Brussel.

Vergelijk het met naar Parijs rijden in een Fiat-500. Een veelvoorkomende klacht is verder dat Desiro's maar één toilet hebben voor 3 wagons.

Volgens de statistieken zouden de Desiro-treinstellen ook gemiddeld al na 8 000 km defect zijn, terwijl dat bij andere treinstellen gemiddeld om de 30 000 kilometer is, wat toch vrij ontluisterend is voor nieuw rollend materieel, dat nog 30 à 40 jaar zou moeten meegaan. Ondertussen is minister Galant wel volop in de weer met Siemens, de fabrikant van deze treinstellen, om dit op te lossen.

Wij zullen continu in de gaten houden of en welke problemen dit oplevert en dit terugkoppelen naar minister Galant.

2. Vanaf dit najaar zullen ook de gerenoveerde varkensneuzen stilaan opduiken in Herentals. Die varkensneuzen rijden momenteel op de lijn Turnhout-Brussel (uitgezonderd de dubbeldekker in de spits). Het blijven dezelfde stellen, maar ze ondergaan een serieuze renovatie. We zullen in de praktijk bekijken of deze renovatie voldoet aan de wensen van de Kempense treinreiziger.

• Wat zit nog in de pijplijn?

1. De ontdubbeling van het spoor tussen Herentals en Turnhout blijft een punt waar we voor ijveren. Op het traject Brussel-Turnhout zijn er 2 stukken enkel spoor: tussen Herentals en Turnhout en tussen Lier en Kontich. Als er op die trajectstukken zich iets voordoet, leidt dat tot vertragingen op de Turnhout-Brussel trein, zoals we meer dan geregeld aan den lijve mogen ondervinden.

2. Ook over de ondertunneling van de spoorovergangen in Herentals, heb ik nog interpellaties lopen bij minister Galant. Sowieso zal hier dit najaar meer info over komen als investeringsplannen bekend gemaakt zullen worden. Achter de schermen lobbyen we blijvend voor deze ondertunneling – die echt noodzakelijk is.

Guy Verellen / NNieuws.