Vandaag stelde de NMBS op een roadshow haar nieuwe vervoersplan voor 2017-20 voor, dat eind dit jaar ingaat. De stiptheid van de lijn Turnhout-Brussel-Binche blijft een belangrijk zorgenkind en de NMBS bestempelt die als "zeer zorgwekkend".
Er zou nu toch bekeken worden of het zieke Waalse stuk vanaf Brussel naar Wallonië – waar de vertragingen worden opgelopen – afgeknipt kan worden. "Dit stemt mij zeer tevreden. Ook qua aanbod en materieel zijn er voor onze regio weer verbeteringen op komst", stelt Herentals Kamerlid Van Camp.
Yoleen Van Camp: "De Turnhout-Brussel-Binche verbinding werd het laatste jaar op onze vraag onder de loep genomen in het B-rech comité, een bijzondere werkgroep voor probleemverbindingen.
Turnhout-Brussel-Binche is daar met een gemiddelde stiptheid van amper 67% in de avondspits één van de belangrijkste van. De NMBS erkent dit en erkent nu ook de oorzaak: het gebrek aan stiptheid op het Waalse traject, tussen Brussel en Binche." De as tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid blijft te overbelast om op de vraag van het Kamerlid om de verbinding door te knippen in Brussel in te gaan.
De vraag werd ook officieel overgenomen door het Kempens Spoorplatform – een belangengroep van Kempense parlementsleden, burgemeesters en vakbonden. Het B-rech comité heeft daarom geëvalueerd of het traject Turnhout-Brussel niet op een andere relatie, die stipter is, aangesloten zou kunnen worden maar er werd geen geschikte verbinding gevonden.
Daarom gaat de NMBS nu over op plan B: het doorknippen van de verbinding net achter Brussel-Zuid.
"Een zeer goede zaak. Eindelijk komt de vervoersmaatschappij op de proppen met een haalbaar alternatief. Ik zal in het parlement op de voet volgen dat dit zo snel mogelijk in de planning opgenomen wordt want wij Kempenaars hebben onze buik vol van het gebrek aan stiptheid op de Turnhout-Brussel-Binche lijn", aldus de Herentalse Van Camp.
De uurverbinding Turnhout-Brussel zal voortaan ook 2 minuten sneller rijden.
De vervoersmaatschappij bevestigde vandaag ook de uitbreiding van het aanbod én verbetering qua rollend materieel in onze regio.
De P-trein Herentals-Lier wordt doorgetrokken naar Antwerpen zodat er in de spits voortaan 3 P-treinen naar Antwerpen sporen vanuit de Kempen. De extra P-trein vanuit Brussel naar Mol wordt ook een feit en dat rond 16 uur – ideaal voor de vele Kempenaars die 's morgens vroeg naar de hoofdstad sporen.
Op die manier bereidt het aanbod 's avonds uit naar 2 P-treinen, bovenop de uurverbinding. Er komt een bijkomend onderzoek naar een bijkomende trein ook om 18 uur vanuit Brussel naar Mol.
De extra studententrein vanuit Herentals (om 18u53) met aankomst in Leuven (om 19u49) is ook binnen, goed voor de Kempense studenten uit de regio Mol, Geel, Olen en Herentals.
En ook qua materieel liggen er verbeteringen in het verschiet. De NMBS erkent de kritiek van Van Camp dat de renovatie van de varkensneuzen wel erg lang op zich laat wachten. De problemen zijn nu echter van de baan – de eerste 2 stellen rijden nu rond, de derde komt er volgende maand en vanaf dan komt er één elke 6 weken op de treinsporen.
De gloednieuwe dubbeldeks die besteld zijn voor 2018-20 zullen ook ingezet worden op onze Turnhout-Brussel as.
Onze vraag voor een rechtstreekse verbinding van onze regio naar de hoofdstad in het weekend werd ook bekeken maar is financieel niet haalbaar.
"Daarom heb ik gevraagd om ook hier alternatieven te bekijken, zoals een verbinding die enkel 's morgens, 's middags en 's avonds ingelast zou worden, in plaats van op elk uur van de dag en de vervoersmaatschappij gaat hierop in.
Daarnaast gaat de NMBS ook in op mijn vraag om te bekijken of – zo lang een rechtstreekse verbinding niet tot de mogelijkheden behoort – het huidige traject (met overstap in Antwerpen) geoptimaliseerd kan worden.
Met name vanuit Turnhout en Tielen rijdt er vandaag in het weekend slechts een bommeltrein naar Antwerpen, zodat het traject met overstap in Antwerpen naar Brussel, een ellenlange tocht wordt. De vervoersmaatschappij zal bekijken of hier een mouw aan gepast kan worden." (pp)