Consumentenorganisaties TreinTramBus en Test-Aankoop evalueerden het nieuwe vervoersplan van de NMBS in een rapport dat vandaag werd vrijgegeven. Het rapport is vernietigend voor de Turnhout-Brussel-Binche verbinding.  De reistijd is een eerste kritiekpunt.

"Sinds 1990 doet de Turnhout-Brussel trein er sowieso, ongeacht eventuele vertragingen, bijna 10 minuten langer over" zegt Kamerlid Yoleen Van Camp (N-VA), die de cijfers kon inkijken. Desondanks blijven de vertragingen die daarbovenop komen zich opstapelen, zoals uit eerder cijfermateriaal al bleek. Een ander punt van kritiek is het ontbreken van elke vorm van rechtstreeks treinvervoer tussen Turnhout en Brussel in het weekend.

Nochtans wordt hier door de Kempen al lang om gevraagd, maar de NMBS blijft dit afwimpelen omwille van de, volgens hen, te hoge kosten.

"En daar stopt de kritiek in het rapport niet. Zo heeft TreinTramBus er bedenkingen bij dat je, zowel vanuit Antwerpen als Brussel, pas ten vroegste om 7u39 in Turnhout kan geraken op een weekdag", aldus Van Camp.

Verouderd materieel

"Verder wordt Turnhout-Binche er ook uitgelicht omwille van het verouderd materieel. Het gaat om vierledige motortoestellen die sinds hun lancering in 1975 nog nooit een opknapbeurt kregen. Ook de oncomfortabele, smalle bankjes en het gebrek aan airco en infodisplays worden aangeklaagd.

Op mensen die slecht te been zijn of een rolstoel hebben, zijn deze treinen ook helemaal niet voorzien volgens het rapport."

De conclusie is voor Van Camp duidelijk: "Het rapport is vrij vernietigend voor de lijn Turnhout-Brussel-Binche. De Turnhout-Antwerpen connectie scoort iets beter, maar is qua verouderd materieel in hetzelfde bedje ziek.

Dit rapport geeft mij in elk geval extra munitie om bij de minister en de top van de NMBS te blijven pleiten voor aanpassingen aan het traject. De 4.000 dagelijkse pendelaars uit de Kempen verdienen beter."  Foto's NNieuws