In de nasleep van de treinacties aan de stations van Tielen en Turnhout heeft N-VA Kamerlid Yoleen Van Camp een mondelinge vraag gesteld aan minister Galant om de wantoestanden op het traject Turnhout-Brussel-Binche aan te kaarten.

Yoleen Van Camp: "20.000 mensen uit de Kempen werken in Brussel of de Vlaamse rand. Een vlotte verbinding vanuit onze streek naar Brussel is dus cruciaal, maar sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan loopt deze verbinding serieus mank. Het vorige traject, van Turnhout naar Brussel, liep relatief vlot, maar na het doortrekken van deze lijn tot in Binche stapelen de problemen zich op. Van treinen die 3 kwartier te laat aankomen tot afgeschafte treinen, alles hebben de reizigers de voorbije weken al mogen meemaken. Dit alles dan ook nog eens in hopeloos verouderde stellen. Zo kan het echt niet verder."

Minister Galant liet vandaag weten zich bewust te zijn van de problematiek en erkende de vele problemen die er de eerste weken van het nieuwe vervoersplan op dit traject waren. "Verder gaf zij mee dat de treinen in de richting van Binche rijden met een stiptheid van 88,5% (het globale stiptheidscijfer van de NMBS is 90,3%), maar de treinen richting Turnhout hebben een stiptheid van 82,7%, wat dus zwaar ondermaats is", aldus Van Camp.

De minister wijt deze slechte cijfers voorlopig nog niet aan het doortrekken van de lijn tot Binche, maar belooft wel dat de NMBS alles in het werk zal stellen om dit probleem grondig te analyseren.

"Ook wat de verouderde treinstellen betreft, heeft de minister duiding gegeven", zegt Van Camp. "Haar argument is dat de verouderde treinstellen bij voorkeur worden ingezet op drukke lijnen, omdat deze wagons over een hoge capaciteit beschikken. Volgens de minister rijden deze oudere treinstellen op alle drukke assen. Het terugschroeven van de dubbeldekstreinen op de lijn Turnhout-Binche was noodzakelijk omdat deze treinen over een maximumcapaciteit beschikken en nodig waren op andere drukbezette assen."

Van Camp laat het hier niet bij en heeft ook al het nodige cijfermateriaal opgevraagd bij de minister om zo duidelijk en objectief in kaart te kunnen brengen dat de as Turnhout-Binche een probleemkind is waar dringend maatregelen voor nodig zijn. In februari zal een delegatie van de Kempen ook langs gaan bij de NMBS met alle gebundelde klachten die zijn doorgestuurd via www.turnhout.be/nmbs.