Sinds de nieuwe dienstregeling van de NMBS op 14 december 2014 stapelen de vertragingen en afgeschafte treinen tussen Turnhout en Brussel zich op. Ten opzichte van dezelfde periode één jaar geleden is er sprake van een verzesvoudiging. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Yoleen Van Camp (N-VA) opvroeg.
Van Camp vroeg het aantal vertragingen op (uitgedrukt in minuten), in de maand vóór en ná de nieuwe dienstregeling (14.11.2014 – 14.12.2014 en 14.12.2014 – 15.01.2015), en voor diezelfde perioden in het jaar voordien (14.11.2013 – 14.12.2013 en 14.12.2013 – 15.01.2014).
Voor de rit richting Brussel bedroeg de vertraging in de maand vóór de nieuwe dienstregeling 364 minuten, vergelijkbaar met de 373 minuten in dezelfde maand in 2013.
In de maand ná 14 december 2014, echter, tekende de NMBS 1.457 minuten vertraging op, ten opzichte van slechts 244 in het jaar voordien. "Er is dus sprake van 6 keer meer vertragingen door de nieuwe dienstregeling, met een totaal van 24,5 uur vertraging op één maand tijd", licht Van Camp toe. Gelijkaardige cijfers voor de vertragingen richting Turnhout, met 1.655 minuten (27,5 uur) in de maand na de nieuwe vervoersregeling, ten opzichte van 414 in het jaar voordien.
Yoleen Van Camp, Frederaal parlementslid uit Kasterlee, is niet verwonderd: "Er werd gesnoeid in het aanbod moderne dubbeldekstreinen (tot één in spits) en de reizigers zagen hun moderne stellen vervangen door verouderd materieel.
Ten slotte werd de verbinding doorgetrokken tot Binche, op zo'n 2 uur van Brussel. Er was net jaren geijverd om de connectie van Turnhout-Brussel-Manage te ontkoppelen, omdat de doortrekking tot Wallonië destijds voor de nodige vertragingen leidde.
Binche ligt nog een stuk verder dan Manage dus dat de vertragingen zich opnieuw zouden opstapelen, hebben we toen al voorspeld. Bovendien zien we dat oudere stellen, getrokken door locomotieven een 10-tal% meer vertragingen oplopen door defecten."
Dat de problemen te wijten zouden zijn aan vergissingen van personeel door de invoering van de nieuwe dienstregeling, klopt niet.
Het leeuwendeel van de vertragingen (48%) werd veroorzaakt door defecten aan het materieel.
Uit de cijfers die Van Camp opvroeg, blijkt dat gemiddeld zo'n 4.200 reizigers gebruikmaken van deze verbinding – een stijging met 400 pendelaars ten opzichte van vorig jaar.
De nieuwe vervoersregeling van 14 december 2014 betekende een streep door de rekening van die passagiers. Turnhout-Brussel-Binche is immers de enige rechtstreekse treinverbinding voor de ganse Kempen met de hoofdstad en rijdt één keer per uur.
De onvrede bij de pendelaars is dan ook groot en verschillende gemeenten richtten een website op waar klachten gebundeld werden.
Een delegatie Kempense beleidsmakers (waaronder ook Van Camp) zal die klachten, samen met het onthutsende cijfermateriaal, gebruiken om bij de NMBS oplossingen af te dwingen.