Vandaag blijft een historische dag voor de Kempense reizigers.  Vanmorgen hebben Georges Gilkinet (federaal minister van Mobiliteit), Lydia Peeters (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken), Sophie Dutordoir (CEO NMBS), Benoît Gilson (CEO Infrabel), Christian Faure (Afdelingshoofd CEF Transport, CINEA, Europese Commissie), de burgemeesters van Mol, Lommel, Pelt en Hamont-Achel de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn Mol - Hamont officieel geopend.

De spoorlijn werd ingereden met de 1e elektrische trein van Mol tot Neerpelt (niet tot Hamont om zo de normale treindienst voor de reizigers niet te verstoren).

Dankzij de elektrificatie kan NMBS vanaf maandag 14 juni het treinaanbod in de Kempen en Limburg uitbreiden en ook elektrische treinen inzetten tussen Mol en Hamont.

De elektrificatiewerken  spoorlijn Mol - Hamont kostten in €30,9 miljoen, waarvan een deel (40%) wordt gesubsidieerd door de EU. De elektrificatie zorgt ervoor dat het treinaanbod nu een pak milieuvriendelijker is. En ook de stiptheid van de treinen moet erop vooruit gaan.

De elektrificatiewerken tussen Mol en Hamont zijn in 2018 gestart.  Infrabel heeft  hiervoor 830 bovenleidingspalen geplaatst en 200 km aan draden en kabels voor de bovenleiding afgerold.

Voordelen elektrificatie

De elektrificatie van de spoorlijn Hamont en Mol heeft verschillende voordelen:
- meer mogelijkheden (meer capaciteit en meer comfort) voor de reizigers
- draagt bij tot een betere stiptheid
- is milieuvriendelijk.

Ondertussen zit ook de elektrificatie tussen Mol en Hasselt op schema. Volgens de huidige planning zou die eind 2022 rond moeten zijn.  Goed nieuws voor de Kempen.

Kerncijfers

'Er zullen heel wat werken uitgevoerd worden op de 38 km lange spoorlijn tussen Mol en Hasselt', zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder NMBS.

Zo zullen we 1.250 nieuwe bovenleidingspalen plaatsen en leggen we 300 km nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding. Daarnaast zullen we ook 4 bruggen op het traject verhogen en voorzien we twee nieuwe tractieonderstations en 1 nieuwe sectioneerpost. Deze spoorinstallaties zijn noodzakelijk om de treinen elektrisch te laten rijden.'

Benoît Gilson : 'Voordelen : capaciteit en comfort voor de reizigers verhogen'

Benoît Gilson, CEO en Gedelegeerd bestuurder bij Infrabel beklemtoont de voordelen van de elektrificatie. "Dit project laat ons toe om de capaciteit en het comfort voor de reizigers te verhogen. Bovendien komt dit ook de stiptheid en het milieu ten goede!", aldus Benoît Gilson.

Station Mol : voetgangerstunnel onder de sporen wordt verlengd

Infrabel bouwt het station van Mol verder uit. De bestaande voetgangerstunnel onder de sporen wordt verlengd tot aan de parking achter het station aan Keirlandse Zillen.

Daarna worden ook de fietsenstalling en autoparking aangepakt. 'Na de werken zal er aan de achterkant van het station plaats zijn voor 400 fietsen en 150 auto's', klinkt het. 'De werken gaan van start in het najaar van 2022 en moeten eind 2024 zijn afgerond.'  Beelden Infrabel / Nnieuws Guy Verellen.