Principes hebben is 1 ding, het gaat er om ze ook in de praktijk om te zetten. Lokaal bestuur Nijlen heeft ontwerpprincipes en gaat die ook toepassen.

De principes gaan over hoe het aangenamer en verkeersveiliger kan, voor alle weggebruikers en zowel voor bewoners als bezoekers. Het juiste verkeer op de juiste plaats en aan de juiste snelheid, daar komt het op neer.

Dit gaat in Bevel, als test, in de praktijk toegepast en geëvalueerd worden. Daar verandert het een en het ander vanaf 1 december.

Poorten aan de ingang

Wie het centrum van Bevel nadert vanuit Kessel of Nijlen of vanuit een buurgemeente, die zal dat duidelijk zien. Poorten geven aan dat je dorpskern bereikt. Het is het teken om vaart te minderen, want eens voorbij de poort mag het niet sneller dan 50 kilometer per uur.

Duidelijke snelheidszones

De nieuwe regels zijn eenvoudig:

- maximum 70 km/u buiten het dorp op de dragende wegen

- maximum 50 km/u in bebouwing of op landbouwwegen

- maximum 30 km/u in de dorpskern

- maximum 30 km/u in fietsstraten of in wijken die aanvoelen als woonstraten

Werken aan wijken

Wijken zijn er om in te wonen, te ontspannen en mekaar te ontmoeten. Sluikverkeer, te snel verkeer en te weinig ruimte voor gezond genieten, staan dat in de weg.

Een betere inrichting en meer (vrijetijds)infrastructuur is belangrijk. Zo weinig mogelijk doorgaand verkeer en eventueel een andere circulatie voor het plaatselijke verkeer kunnen ook helpen.

Aan het pleintje in de Pastoor Van Tendeloostraat gaan we één deel van het pleintje (waar de woningen zijn) doodlopend maken. Zo is er meer ruimte voor andere dingen.

We doen dit samen met de bewoners, want 'geen ingrepen zonder inspraak' is ook een principe dat we volgen. Daarom is Baanbrekend Bevel een test waar de mensen van Bevel zich 2 keer over mogen uitspreken de komende 6 maanden.'

Veilige fietsverbindingen

Noord-zuid fietsverbindingen

Er komen noord-zuid fietsverbindingen tussen de Grote en de Kleine Nete vanaf het bruggetje over de Grote Nete door de Kruidenierstraat, het Netepad, de P. Van Tendeloostraat, K. Cardijnstraat en de Schooldijk richting de Sneppestraat. Daarom worden het Netepad, de P. Van Tendeloostraat, de K. Cardijnstraat en de Schooldijk fietsstraten. Deze verbinding sluit ook aan op de fietsstraten in Gestel en Berlaar voor het schoolverkeer.

Autoluw rondje Bevel

We willen in Bevel ook een aangename omgeving creëren voor fietsers en voetgangers waar zij niet steeds moeten wijken voor auto's. Fietsverkeer en landbouwverkeer komt nu in conflict met sluikverkeer. De oplossing is een tractorsluis in de Kruidenierstraat.

Enkel landbouwvoertuigen kunnen passeren, ander verkeer niet. In de Kiezelweg is er al zo'n sluis, de derde komt in de Diepevoortstraat. Dit maakt een autoluw 'rondje Bevel' mogelijk voor fietsers en wandelaars, da's functioneel en recreatief. Ook kunnen we met deze maatregel tractoren meer op landbouwwegen houden en kunnen deze het centrum meer vermijden.

Meten, praten en evalueren

Objectieve metingen van snelheid en aantal voertuigen worden samen genomen met ervaringen van bewoners. De komende zes maanden is de gemeente in Bevel persoonlijk aanwezig.

We spreken met de inwoners. Zo verzamelen we tussentijdse ervaringen en ideeën om meteen bij te sturen als dat nodig is. Halfweg en op het einde van deze periode van een half jaar is er ook een algemene bevraging, zodat iedereen zijn of haar ervaringen kan delen.'