'De beslissing om van de St.-Jansstraat een schoolstraat en geen fietsstraat te maken, is er één van het stadsbestuur', reageert directeur Patrick Heremans, coördinerend directeur van scholengroep kOsh. 'Het zou inderdaad om een combinatie van inspanningen moeten gaan. We proberen daar als school ook aan te werken, met vallen en opstaan.'

'Schoolstraat kostbeu'

Duidelijk is dat de buurtbewoners van de St.-Jansstraat, Gildenlaan, Lierseweg, Bergenstraat, Herenthoutseweg die schoolstraat 'kostbeu' zijn. 

Ze reageren fel tegen de N-VA-schepen voor mobilteit.  'De schepen heeft er persoonlijk voor gezorgd dat er nu pas échte verkeersonveilige toestanden in de schoolomgevingen ontstaan zijn', klinkt het.

'Automobilisten die de Bergenstraat binnenrijden tot aan de St.-Janstraat staan op het einde van deze straat ofwel volledig geblokkeerd of moeten terugdraaien wat een enorme verkeerchaos veroorzaakt', zegt Pieter J. uit de Bergenstraat.  'De Bergenstraat richting Gildenlaan is op dat moment een doodlopende straat, waar nergens melding van gemaakt wordt. De Bergenstraat is veel te smal en kan die verkeersdrukte niet aan.'

De testfase loopt tot de kerstvakantie tussen 8.15 en 8.30u en tussen 15.35 en 15.50u gaat de straat dicht voor gemotoriseerd verkeer. Wie geconfronteerd wordt met een afgesloten St.-Jansstraat wijkt sowieso uit naar Bergenstraat of Molenvest, maar ook die straten zitten bij het begin en het einde van de scholen dus overvol met schoolverkeer.

Politie Neteland : 'Bijsturing blijft noodzakelijk'

Dirk Janssens, commissaris politie Neteland : 'Iedere dag volgen we ter plekke de situtatie op.  Na reacties van buurtbewoners hebben we al wat bijgestuurd met de bareel in de Bergenstraat te verplaatsen. Inderdaad het is niet eenvoudig met 4 scholen gecentraliseerd in een erg kleine zone met de kOsh Campussen Collegestraat-Ieperstraat-Scheppersstraat en het GO Menenstraat.  Er is inderdaad iedere schooldag een autofile aan de Zandpoort-Lierseweg-Bergenstraat.

Als er buurtbewoners tussen die schoolstraaturen dringend weg moeten of moeten bereikt worden door vb. een huisarts, heb je een probleem.'

De massa bijzonder negatieve reacties van buurtbewoners liegen er niet om : 

'De fietsers zijn hier terecht baas, ook zonder schoolstraat'

'Na de zone 30, woonerf, de speelstraat, de fietsstraat krijgen we nu ook de schoolstraat', reageert Luc Dehaene van de Minder Mobielen Centrale geërgerd.  'Wanneer er één school een schoolstraat heeft, dan moeten de andere ook een schoolstraat hebben, anders zijn ze niet goed bezig blijkbaar... 

De politiek (de huidige schepen voor mobiliteit) maakt het leven van de automobilist altijd maar lastiger omdat ze ons in de "goeie" richting (minder auto's, minder file, minder autoverkeersslachtoffers) willen duwen.

Maar we moeten toch ook rekening houden met alle weggebruikers en zeker
ook met de schoolgaande jeugd. De Engelse wijk is omringd door scholen en ik vind het persoonlijk ook een levensgevaarlijke verkeerssituatie bij het begin en het einde van de schooltijd.

Als er geen politie in de buurt is, rijden de auto's gewoon op het voetpad om de versperring (bareel) te omzeilen.  Ondanks het feit dat er dagelijks vele verkeersovertredingen gebeuren worden er echter geen bekeuringen uitgeschreven.

Met alle mogelijke vervoermiddelen vliegen ze ons om de oren. Als je scholen in een stadskern bouwt, dan krijg je zo'n toestanden.
Misschien kan de Minder Mobielen Centrale hiermee rekening houden bij de planning van de ritten?  Wordt ingewikkeld, niet?'

'Nooit definitief een schoolstraat'

'Sinds 4 november is de Sint-Jansstraat een schoolstraat. Uiteraard zal het stadsbestuur zich nu ‘dik’ maken dat dit gaat over een proefproject... De schepen voor mobiliteit zou toch eens beter moeten nadenken voor er zo'n proefperiode komt. Het is gewoon een klucht. Deze straat mag NOOIT definitief een schoolstraat worden', zegt M. Weyers uit de Sint-Jansstraat. 

'Dat ze een muur zetten in het begin en het einde van de St.-Jansstraat. Dan moet er niemand meer door. In de zomer nog een springkasteel en een zwembad voor de schepen, en ’t spel is compleet.

Ander probleem in de Sint- Jansstraat is dat de mensen die er wonen, moeten betalen voor een bewonerskaart maar er praktisch nooit plaats is om te parkeren. Voertuigen lichte vracht mogen er niet parkeren maar doen het wel en worden niet beboet.'

'Fietsbrug van Scheppersstraat over de Ringlaan richting 't Sas, fietspad op Gildelaan'

Gerda De Meutter vraagt zich af waarom er naast de atletiekpiste van het voetbalveld van de Campus Scheppers geen fietspad gelegd kan worden tussen Schepperstraat en Kolvenierspleintje. 'Een fietsbrug laten bouwen op het einde van de Scheppersstraat over de Ringlaan richting 't Sas', dat zou heel wat veiliger zijn. 

'Voor 95 % zullen de fietsproblemen opgelost zijn, want de meeste fietsers komen van richting De Molekens en moeten nu allemaal via St.-Jansstraat kruispunt Herenthoutseweg rijden. De superdrukke Ringlaan oversteken aan de lichten is een zeer gevaarlijke zone. Elke dag miserie daar. 

Rooi de bomen in de Gildenlaan en leg er fietspaden aan.  Plaats genoeg voor iedereen dan', besluit Gerda De Meutter.

D.K. moet zijn kinderen wegbrengen naar (W)Onderwijs maar kan met de wagen zijn straat niet uit. Aansluitend rijdt hij door naar zijn werk.

'Wijzig rijrichting Sint-Jansstraat'

De familie CF & LR uit de Sint-Jansstraat vinden dat de rijrichting in de straat moet gewijzigd worden. 'De Ringlaan ter hoogte van het Saske wordt te weinig gebuikt door die flessenhals. Veel automobilisten rijden via de Sint-Jansstraat en vaak tegen hoge snelheid. Bij wijziging rijrichting zouden er heel minder auto’s doorrijden en is een ‘schoolstraat’ helemaal niet nodig. Ook de voetpaden mogen eens aangepakt worden.

'Leerlingen, a.u.b. meer respect voor de voetgangers'

Denise Van Hertum uit de Lierseweg : 'Ik ga dagelijks mijn kleinkindjes halen in (W)Onderwijs. Als ik in de Bergenstraat kom, moet ik altijd op de rijbaan stappen want de leerlingen versperren het voetpad.  Deze kinderen moeten wat meer respect tonen tegenover de voetgangers. Kan er daartegen geen politieagent optreden?'

An Geysen uit de Ieperstraat : 'De leerlingen kijken naar niets of niemand. Ze zouden soms willen dat ik met mijn 3 kinderen op de weg ga stappen, zodat zij gewoon kunnen blijven staan. Zelfs als je vraagt of ze alstublieft aan de kant willen gaan, is het met heel veel moeite dat ze een beetje ruimte maken, zodat ik kan passeren.'

Wordt vervolgd.

Foto's Johan Temmerman / research Johan Temmerman / Nnieuws.