Bijna de helft van de supermarktketens sjoemelt met promoties. Dat blijkt uit een groot onderzoek dat de overheidsdienst Economie uitvoerde, en waarvan de resultaten vroegtijdig zijn uitgelekt. Zo komt een product soms duurder uit in een familieverpakking dan in een gewone verpakking. Uitkijken en de prijs per kilogram vergelijken is de boodschap.

De Economische Inspectie van de FOD Economie voerde een grootschalig onderzoek uit van januari tot en met maart. Promoties in een supermarkt blijken niet altijd echte promoties. Zo kan het dat een "2+1 gratis"-promotie uiteindelijk duurder uitvalt dan de gewone formule. Hetzelfde geldt voor "maxi-inhoud, mini-prijs", het zogenoemde family pack. Ook die reclame kan misleidend zijn.

"Een ander voorbeeld is een korting op een bepaald bedrag, terwijl er geen referentieprijs is vernoemd", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie. "De consument kan dus niet weten op basis van welk bedrag hij een korting krijgt." Ten slotte is er soms ook een verschil tussen het gewicht van het geëtiketteerde product in de rekken en het gewicht vermeld op de verpakking. "Voorbeeld: de keten vermeldt op het rek dat het gewicht van een pakje kaas 200 gram bedraagt terwijl op de verpakking 150 gram staat."

"Mijn conclusie is dat onderzoek nodig was, en het toont aan dat de grootdistributie meer aandacht moet hebben voor de kwaliteit van deze aanbodpromoties, en geen dergelijke nonchalance aan de dag mag leggen", aldus nog Chantal De Pauw.

Bij controles bleken niet minder dan 5 van de 11 gecontroleerde distributieketens niet in orde met een of andere promotie. Zij riskeren boetes tot 60.000 euro. De overheid wil de supermarkten vaker en strenger controleren.

Test-Aankoop zegt dat het inderdaad om "consumentenbedrog" gaat in die gevallen, maar maant de consument ook aan om zelf wat waakzamer te zijn en beter te vergelijken, bijvoorbeeld aan de hand van de prijs per liter of per kilogram. (ta)