Elektroketen Selexion belooft in een reclamecampagne alle aankopen terug te betalen als de Rode Duivels het WK winnen. Dat zou echter niet helemaal kloppen: slechts 1.500 aankopen worden terugbetaald, en dat enkel als er voldaan wordt aan een reeks voorwaarden. Consumentenorganisatie Test-Aankoop is hier niet over te spreken.

Elektroketen Selexion belooft op internet en in radiospotjes dat alle aankopen tijdens het WK worden terugbetaald als de Rode Duivels het toernooi winnen. De stunt is echter niet wat het lijkt, aangezien slechts 1.500 aankopen vergoed kunnen worden. En dat enkel als de Duivels minstens 15 doelpunten scoren tijdens heel het WK, én als de wedstrijdvraag goed is beantwoord.

Dit is gewoon mission impossible.

 


Consumentenorganisatie Test-Aankoop is hier niet over te spreken. "Wij vinden het niet correct dat klanten op zo'n slinkse wijze worden aangespoord tot het kopen van een product", zegt Jan Moers van Test-Aankoop op Radio 1. "Zo kan een klant beslissingen nemen die hij anders misschien niet genomen zou hebben."

Selexion ziet geen graten in de campagne. "Met de reclameboodschap willen we aantonen dat dit het moment bij uitstek is om een aankoop bij ons te doen", aldus Iris Cornette van Selexion. "Het is logisch dat er aan zo'n actie ook voorwaarden verbonden zijn."

Selexion zet de consument  op het verkeerd been.  Dat is duidelijk.