Het gaat goed met de stiptheid van de Belgische treinen. De stiptheidscijfers van 2015 zijn de beste sinds 2006. "We hebben sterk ingezet op het onderhoud van bovenleiding, sporen en seininrichting", verklaart spoorwegnetbeheerder Infrabel de goede cijfers.

In 2015 reed 90,9 procent van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan zes minuten. Dat is een pak beter dan de 88,2 procent dan het jaar voordien en meteen de hoogste stiptheid sinds 2006. In 2013 lag de stiptheid met 85,6 procent nog op een dieptepunt.

"We moeten bescheiden blijven, maar het is een goed resultaat, we zijn tevreden", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Het is de bedoeling dat we het de volgende jaren minstens even goed doen, maar we weten dat er nog punten zijn waar we moeten aan werken."

Dat de treinen vorig jaar stipter reden dan de jaren ervoor, heeft volgens Infrabel verschillende redenen. "Er is het nieuwe transportplan en de zachte winter, maar belangrijk is ook dat we sterk hebben ingezet op bovenleidingen, sporen en seininrichting. Ons onderhoudsprogramma zorgde ervoor dat daar ook preventief werd gewerkt en als je kijkt naar de minuten vertraging die genoteerd werden, dan merk je dat op al die punten de vertraging is gedaald. Daar is effectief een structurele verbetering."

Als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers - waarbij een trein met veel reizigers zwaarder doorweegt in de cijfers - dan steeg de stiptheid over het volledige jaar tot 89 procent, tegen 86,4 procent in 2014. In 2015 werd 1,9 procent van de treinen afgeschaft, in 2014 was dat nog 2,4 procent.

TreinTramBus relativeert cijfers

TreinTramBus relativeert de cijfers. "91 procent is inderdaad mooi, maar dat moet nog beter kunnen", zegt Jan Vanseveren van TTB. "In Zwitserland en Oostenrijk is die stiptheid bijvoorbeeld 97 en 96 procent."

Een andere kanttekening die hij plaatst, is dat de stiptheid gemeten wordt per trein en niet per reiziger. "Er zijn meer vertragingen in de spits, maar dan zitten er ook meer mensen op de trein. Ook de cijfers bij overstappen zijn relevant." (vrt)