Politiezone Kempen Noord-Oost volgt het voorbeeld van enkele andere politiezones en zal voortaan ook beboeten op basis van de gemiddelde snelheid die een voertuig haalt over een bepaalde afstand.

Onder meer in de politiezone Turnhout is reeds gebleken dat trajectcontroles niet alleen de snelheid, maar ook het aantal ongevallen doen dalen.

Softwareprobleem
In 2017 werd er beslist om een trajectcontrole in te voeren. De camera's werden geplaatst, maar waren tot op vandaag nog niet operationeel. "Het was de software en de ijking van de trajectcontroles die op zich liet wachten, maar dat is nu eindelijk klaar", zegt korpschef Katrien Goffins.

Zelfgekozen locatie

Ravels, Arendonk en Retie kozen zelf op welke locatie zo'n trajectcontrole gebeurt. De gemeente Ravels koos er voor om de gemiddelde snelheid te meten op Grens en Tilburgseweg (N12) in deelgemeente Poppel. In het verleden gebeurden daar al meerdere dodelijke ongevallen.

Het gemeentebestuur van Arendonk koos voor een traject van De Lusthoven in Arendonk tot aan het kruispunt van de Arendonksesteenweg (N118) met de Volle Krijtstraat in Ravels.

In Retie komt de trajectcontrole aan Huisjes en Langedijk. De straten vormen een druk gebruikte sluipweg van Mol-Postel naar de E34 in Arendonk. Het gemeentebestuur van Retie hoopt dat het sluipverkeer ontmoedigd wordt door er trajectcontrole in te voeren en de maximumsnelheid te beperken tot 50 kilometer per uur.  (VRTNWS) Foto Nnieuws archief.