De Vlaamse regering zet de aankooppremie voor elektrische wagens vanaf 1 januari volgend jaar stop... Volgens Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) heeft de premie te weinig effect....

Sectororganisaties vinden dat een verkeerde beslissing. "Dit is nefast voor de vergroening van het wagenpark", luidt het.

AVERE, de federatie voor elektromobiliteit, reageert "verontwaardigd" op de afschaffing van de premie. "Door het schrappen van de premie hebben particulieren na 2020 geen aansporing meer om over te stappen naar een propere zero-emissiewagen", zegt voorzitter Jochen De Smet.

"De afschaffing komt er net op het moment dat er meer betaalbare en kleinere modellen beschikbaar komen. Minister Demir maakt op deze manier de Belgische markt minder interessant voor elektrische wagens."

 

Ook autosectorfederatie Febiac noemt de beslissing van de Vlaamse regering "nefast voor de vergroening van het wagenpark".

"De doorbraak van de elektrische auto is nog maar net begonnen. Vandaag kiest minder dan 1 procent van de particuliere autokopers voor een elektrische auto. Een sterke fiscale stimulans is vandaag echt nog onontbeerlijk."

Wie een "zero-emissievoertuig" koopt - een volledig elektrisch voertuig of een auto op waterstof - kan daarvoor een premie aanvragen. Het bedrag van die premie kan oplopen tot 4.000 euro.

De premie moet mensen stimuleren om een "zero-emissievoertuig" te kopen, waardoor het wagenpark kan vergroenen. "Maar de maatregel lost zijn verwachtingen niet in", klinkt het bij minister Demir.

Zo werden vorig jaar in totaal 415 premies toegekend terwijl er bijna 3.700 nieuwe elektrische wagens zijn ingeschreven.

De regering moest dan ook maar iets meer dan 1,4 miljoen euro uitbetalen, terwijl er 5 miljoen was voorzien. "De premie heeft weinig invloed gehad op de aankoopbereidheid van de modale particuliere Vlaming voor dergelijke wagens", concludeert Demir. (VRTNWS)

Opinie : Hoe dom kan je zijn Demir (N-VA)? De klimaatklok terug in de tijd, en onbekwaamheid borrelt over.