Met een recordaantal vervoerde containers op de Kempense kanalen in de eerste jaarhelft en de ontwikkeling van nieuwe magazijnruimte op Antwerp East Port langs het Albertkanaal in Grobbendonk, zit de modal shift in onze regio in de lift.

Bovendien maken steeds meer bedrijven gebruik van de waterweg voor de aanvoer van grondstoffen of andere goederen. Slim, schoon en succesvol, zo bestempelen de Kempische ondernemers de containervaart op hun Albertkanaal.

'We mogen dan ook gerust spreken van een Shipping Valley', zegt Renilde Craps, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Kempen. 'Samen met onze ondernemers zetten we deze prachtige Shipping Valley op de Vlaamse en internationale kaart.'

Op het Kempense kanalennet werden de eerste 6 maanden van 2016 al 245.966 containers vervoerd - of 15,46% méér dan in de eerste helft van 2015. Langs het Albertkanaal schieten de logistieke dienstverleners als paddenstoelen uit de grond.

Op Antwerp East Port is straks al 75 procent van de beschikbare 115.000 m² ontwikkelingsruimte ingevuld die in handen is van de Groep Heylen.

Sumitomo Warehouses, Bleckmann en Ceva Logistics hebben er een onderkomen gevonden, terwijl Meiko Europe en T.O.L. Natie zijn neergestreken op de aanpalende terreinen van Group Van Wellen. Op een half jaar tijd worden met de aanwerving van nieuwe klanten een 750-tal extra banen gecreëerd.

'Steeds meer ondernemers vinden de weg naar de waterweg', stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts tevreden vast. 'De binnenvaart is meer dan ooit het positieve alternatief voor de file. Betrouwbaar, concurrentieel en duurzaam: via het Albertkanaal vervoer je vlot en veilig grote vrachten. Er is nog veel beschikbare capaciteit. Vlaanderen investeert bovendien stevig in de verhoging van alle kanaalbruggen, zodat die capaciteit in de nabije toekomst nog verder zal toenemen'.

'Dit slimme en schone vervoer zorgt ervoor dat er vele vrachtwagens minder rijden op onze toch wel overvolle Kempense wegen', zegt Renilde Craps. 'En de cijfers liegen er niet om. De binnenvaart scoort een pak positiever dan andere transportmiddelen op het vlak van CO2-uitstoot.

Per gepresteerde tonkilometer is de uitstoot van CO2 van de binnenvaart twee derden minder dan die van het wegvervoer (32g/tonkm bij de binnenvaart tegen 82 g/tonkm voor het wegvervoer).'

Succesvol
De Kempen heeft het dichtste kanalennet van Vlaanderen. Binnenvaart is dan ook de vervoersmodus bij uitstek om de files op de wegen te verlichten. Met dit in het achterhoofd werd in 2012 de Beverdonk containerterminal, tegenwoordig bekend als Antwerp East, aangelegd. Die behandelt intussen 60.000 containers per jaar.

De terminal van BCTN, ongeveer 25 km verder landinwaarts in Meerhout, is nog eens goed voor 170.000 containers op jaarbasis, waarmee het meteen de grootste inland containerterminal van de Benelux is. Ook op Europees niveau staat BCTN Meerhout in de top van het klassement.

Nike heeft in Laakdal en Ham de grootste logistieke campus van Europa. Voor het nieuwe distributiecentrum in Ham wordt 99% van de producten aangevoerd via de waterweg.

Ook andere bedrijven vervoeren een groot deel van hun producten via het water. Zo trekt betonbedrijf Kerkstoel uit Grobbendonk 80% van zijn grondstoffen aan via de binnenvaart en transporteert logistieke reus Keuhne+Nagel 90% van zijn inkomende stromen voor de magazijnen van Geel over het Albertkanaal.

Bedrijven als Mars Belgium, Curbicubes, Kaneka, ADM Team Heavy Weight, Lubrizol, Belcofeed, ICL en Janssens-Smeets zijn eveneens vaste gebruikers van deze watersnelweg.

En dan is er nog IOK Afvalbeheer dat inzet op het Watertruck+ project. Met dit concept van kleine en grote duwbakken wil men het gebruik van de kleine waterwegen in de Kempen nieuw leven inblazen. Kempen Shipping Valley zit dus in een stroomversnelling.

Het belang van het Albertkanaal als verkeersslagader van de Kempen wordt onderstreept door de groei van de tonnages en de ontwikkeling van de tonkilometer de afgelopen 40 jaar. In 1977 werd 23.393.863 ton vervoerd over het Albertkanaal, terwijl dit in 2015 is gestegen tot 34.022.374 ton. In diezelfde periode groeide het aantal tonkilometer van 1.447 miljoen tkm tot 2.343 miljoen tkm.

Als alle bruggen op het Albertkanaal zoals voorzien tegen 2020 verhoogd zijn, zal dit cijfer nog flink stijgen. Eens de bruggen verhoogd kunnen zelfs coasters het Albertkanaal opvaren en dan zijn we in Kempen meteen echt de achterlandhaven van Antwerpse haven.

 Beelden : archief NNieuws / luchtfoto Voka Kempen.