Volvo Cars en Northvolt hebben Göteborg (Zweden) gekozen als vestigingsplaats voor een nieuwe batterijfabriek die in 2025 haar deuren zal openen, tot 3.000 jobs zal creëren en een aanvulling zal vormen op het geplande R&D-centrum dat beide ondernemingen in december aankondigden als onderdeel van een investering van ongeveer €2,85 miljard.
Northvolt and @volvocars select Gothenburg, Sweden, as the location for a new 50 GWh gigafactory to advance production of sustainable batteries for Volvo and @PolestarCars. Full press release https://t.co/QTNoZRATon
— Northvolt (@northvolt) February 4, 2022
De nieuwe fabriek en de nauwe banden met Northvolt zullen de elektrificatiestrategie van Volvo Cars aanzienlijk versterken, aangezien de onderneming ernaar streeft om tegen 2030 uitsluitend volledig elektrische auto's te produceren en te verkopen.
De fabriek, waarvan de bouw van start zal gaan in 2023, zal geavanceerde batterijcellen produceren, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de volgende generatie zuiver elektrische Volvo's en Polestars.
Half miljoen elektrische auto's per jaar
De fabriek zal een potentiële jaarlijkse batterijproductiecapaciteit hebben van tot 50 gigawattuur (GWh), wat batterijen levert voor ongeveer een half miljoen auto's per jaar.
De Zweedse locatie van de fabriek, die gebouwd zal worden in Torslanda, Göteborg, biedt voordelen zoals een directe route naar de grootste autofabriek van Volvo Cars, toegang tot infrastructuur, een sterke pijplijn van duurzame energievoorziening en relevante jobcompetenties, evenals de nabijheid van zowel de R&D-eenheden van Volvo Cars als van Northvolt.
"Ons partnerschap met Northvolt voor batterijcellen is essentieel voor onze strategische ambities op het gebied van elektrificatie", aldus Håkan Samuelsson, Chief Executive Officer van Volvo Cars.
"Wij streven ernaar om een leider te worden in het premiumsegment van elektrische auto's en tegen 2030 alleen nog maar zuiver elektrische voertuigen te verkopen."
"Het vestigen van deze gigafabriek in Göteborg is een beslissende zet; niet alleen om een van de meest dynamische autoregio's ter wereld verder te transformeren, maar ook om wereldwijd de toonaangevende leverancier van duurzame batterijen te worden", aldus Peter Carlsson, medeoprichter en CEO van Northvolt.
Aangezien duurzame productie een centraal principe is van het partnerschap tussen Volvo Cars en Northvolt, zal de fabriek worden aangedreven door fossielvrije energie met de focus op het stimuleren van hernieuwbare energiecapaciteit in de regio.
Daarnaast zullen er engineeringoplossingen worden geïntegreerd die prioriteit geven aan circulariteit en efficiënt gebruik van hulpbronnen.
De batterijproductie voor de volledig elektrische modellen van Volvo Cars en Polestar vertegenwoordigt een groot deel van de totale CO2-uitstoot tijdens de levensduur van elke auto.
Dankzij de samenwerking met Northvolt, een leider in de productie van duurzame batterijen, en de productie van batterijen niet ver van hun productiefaciliteiten in Europa, kunnen Volvo Cars en Polestar de ecologische voetafdruk die toe te schrijven is aan de inkoop en productie van batterijen voor hun toekomstige auto's aanzienlijk verkleinen.
"Onze nieuwe batterijfabriek zal onze ambitie ondersteunen om over een volledig klimaatneutraal productienetwerk te beschikken en de levering van hoogwaardige batterijen voor de komende jaren veiligstellen", zegt Javier Varela, hoofd Engineering en Operations bij Volvo Cars.
"Door ons partnerschap met Northvolt zullen we ook veel voordeel hebben van een end-to-endwaardeketen voor batterijen, van grondstof tot volledige auto, waardoor we een optimale integratie in onze auto's kunnen garanderen."
De joint venture tussen Northvolt en Volvo Cars voor de productie van batterijcellen wordt een belangrijke speler in de Europese batterijcelproductie en zal een van de grootste celproductie-eenheden in Europa uitmaken. Volvo Cars en Northvolt hebben voormalig Tesla-topman Adrian Clarke aangesteld om het productiebedrijf te leiden.
Het R&D-centrum, dat in 2022 operationeel moet zijn, zal een paar honderd jobs creëren in Göteborg en positioneert Volvo Cars als een van de weinige automerken die de ontwikkeling en productie van batterijcellen tot onderdeel van zijn end-to-endengineeringcapaciteiten maakt.
Het partnerschap tussen Volvo Cars en Northvolt zal focussen op de ontwikkeling van op maat gemaakte batterijen en voertuigintegratieconcepten die Volvo- en Polestarbestuurders geven wat ze willen, zoals een lange actieradius en korte oplaadtijden.
De totstandbrenging van een diepe verticale integratie van batterijontwikkeling en -productie is belangrijk voor Volvo Cars en Polestar omdat de batterij de grootste individuele kostencomponent in een elektrische auto vertegenwoordigt, evenals een belangrijk deel van de CO2-voetafdruk.
Voor de nieuwe batterijfabriek en het nieuwe R&D-centrum samen zijn uiteenlopende competenties vereist.
De joint venture werft dan ook actief hooggekwalificeerde ingenieurs en teamleiders aan om het project vooruit te helpen. De grootschalige aanwerving van operators en technici zal eind 2023 beginnen.' Beelden Volvo Cars.
By 2030, we want to be a leading, fully electric car company. That's why we invest in new cars, new technologies and new facilities. Together with Northvolt, we'll open a completely new battery manufacturing plant in Gothenburg, Sweden by 2026. pic.twitter.com/oQEYArUztU
— Volvo Cars (@volvocars) February 7, 2022