U bent hier

Zwetende reizigers en snikhete wagons: hoe is het gesteld met airco op de Belgische treinen?

Nationaal
28.06.2019 - 13.28u
Door: Mark Jaspers

Door het tropische weer lopen de temperaturen in de trein vaak hoog op. Toch is maar iets meer dan de helft van de treinen uitgerust met airconditioning. "Dat is niet meer van deze tijd", zegt Stefan Stynen, woordvoerder van belangenorganisatie TreinTramBus.

Als u de voorbije dagen de trein heeft genomen, zal dat wellicht niet zonder zweten gebeurd zijn. Veel reizigers stellen zich dan ook de vraag hoe het gesteld is met airconditioning op de trein.

"Twee derde van de reizigers heeft airco op de trein", zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. "Meer dan de helft van de treinen is uitgerust met airco. Vooral bij de langeafstandstreinen, die de hele dag rijden, is dat het geval."

"Bakken en braden of hels kabaal"

Toch leidt de combinatie van helse hitte en aircoloze wagons tot heel wat frustraties. "Het is op sommige treinen kiezen tussen bakken en braden met gesloten ramen of de ramen openen en het helse kabaal van een rijdende trein aanvaarden", zegt Stefan Stynen, voorzitter van belangenorganisatie TreinTramBus (TTB).

'Het is op sommige treinen kiezen tussen bakken en braden of het lawaai van rijdende treinen accepteren.' Stefan Stynen, voorzitter TreinTramBus

TTB ijvert voor de vervanging van de oude treinstellen zonder airco. Maar ook bij de moderne toestellen, zoals de M6-dubbeldekkertreinen, staat volgens hen nog niet alles op punt. "Bij een defecte trein veroorzaakt dat een extra probleem", gaat Stynen verder. "De raampjes in zulke treinen kunnen niet open, waardoor je al snel in een echte bakoven zit. Je zou de buitendeuren kunnen openzetten, maar dat is verre van ideaal."

Nieuwe treinen, probleem opgelost?

De vervanging van de oude, aircoloze modellen staat bij de NMBS op de agenda: enkele jaren geleden werden 445 M7-rijtuigen besteld, goed voor zo'n 50.000 plaatsen. Maar die bestelling kampt met vertraging omdat de constructie te lang duurt.

"De eerste testritten met reizigers waren gepland in mei 2019", zegt Crols. "Die testritten zullen nu voor maart 2020 zijn. Daardoor zal de officiële levering ook worden opgeschoven naar 2022. We zullen de komende drie tot vier jaar nog wat treinen hebben die niet over airco beschikken."

De M7-treinen zullen pas in 2022 definitief op de Belgische sporen rijden.

De M7-treinen zullen pas in 2022 definitief op de Belgische sporen rijden.
Door de nieuwe bestelling zullen de meeste treinen binnen enkele jaren uitgerust zijn met airco, maar daarmee zijn niet alle problemen van de baan.

"Sommige treinen zijn recent gerenoveerd en worden daarom nog niet vervangen", zegt Crols. "De "Break"-treinen zijn bijvoorbeeld gebouwd in de jaren 80 en hebben net een renovatie gekregen. Het is niet mogelijk om daarop airco te installeren, maar dat soort treinen is maar een kleiner deel van de volledige vloot."

Hoewel het nog een tijd zal duren voor elke trein over airco beschikt, is er een duidelijke modernisering zichtbaar. Die modernisering moest er komen, want in vergelijking met onze buurlanden doet de NMBS het niet goed, zegt Stynen. "In Luxemburg zijn alle treinen uitgerust met airco, maar daar hebben ze ook meer geld. Ook in Nederland is het lang zoeken naar een trein zonder airco. Frankrijk heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in zijn spoorwegen, waardoor dat ook zeer goed zit, al vind je rond Parijs nog enkele baktreinen." (VRT NWS)

image



Meer nieuws

Nieuws uit uw regio

image
image
image

Onze partners

Dossiers

Webdesign door Intracto