Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Infrabel : 'Elektrificatie spoorlijn Mol-Hasselt loopt half jaar vertraging op, tot juni 2023''

Infrabel Frédéric Pétit

De werkzaamheden voor de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hasselt duren langer dan de NMBS/Infrabel gepland heeft. De complete afwerking schuift op naar begin juni 2023 in plaats van eind dit jaar. Onder meer de covidcrisis en de oorlog in Oekraïne veroorzaken mee de vertraging.

Spoorwegbeheerder Infrabel is sinds het voorjaar van 2019 bezig met de elektrificatie van de 38 km lange spoorlijn 15 Mol-Hasselt. Momenteel kunnen er nog enkel dieseltreinen op de spoorlijnen rijden, maar na de elektrificatie is het ook mogelijk om elektrische treinstellen in te zetten.

“De vertraging bij de werkzaamheden is het gevolg van verschillende elementen”, weet woordvoerder van Infrabel Frédéric Petit. “De werkzaamheden lagen door de covidcrisis 5 weken stil en de heropstart nam enige tijd in beslag. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne worden een aantal materialen en installaties later geleverd dan gevraagd. Zoals de  transformatoren voor een van de tractieonderstations die we in Limburg bouwen hebben vertraging in de productie.”

De totale geraamde investering van de elektrificatiewerken bedraagt zo'n €50 miljoen waarvan het grootste deel van de financiering Federaal is en het Vlaams Gewest een deel (zo'n €15 miljoen) investeert. Foto boven : Frédéric Petit, woordvoerder  Infrabel (links) / NNieuws / Guy Verellen.

Infrabel

Infrabel

Infrabel Frédéric Pétit

Deel dit artikel