'Als lokaal bestuur is het onze taak de bezorgdheden van onze inwoners ter harte te nemen', zegt Luc De Backer, schepen van Mobiliteit. 'We merken een stijgende hoeveelheid klachten over de dienstverlening van De Lijn.

Volgende problemen stellen we bijna dagelijks vast:
Op de lijn 416 Turnhout - Wechelderzande - Antwerpen zijn er heel wat afgeschafte bussen.
Op de lijnen 409 Herentals - Malle en de lijn 418 wordt er niet bij elke halte gestopt.
Er is geen communicatie over de afgeschafte lijnen op de website of de app van De Lijn.

Bovenvermelde lijnen worden druk gebruikt door onze schoolgaande kinderen en inwoners die pendelen naar Antwerpen. Reizigers van wie de bus niet komt opdagen, moeten een zoektocht starten naar andere lijnen die wel nog richting de Kempen rijden.

De bussen op deze lijnen zitten overvol. Als gevolg komen de pendelaars als sardines op elkaar geplakt en rijkelijk te laat aan op hun bestemming. Voor schoolkinderen is dit nog het meest problematisch. Zij hebben niet de mogelijkheid om even een andere lijn te nemen of een andere verbinding te zoeken.

Heel wat ouders of grootouders moeten hierdoor leerlingen vervoeren wat een zware last met zich meebrengt. Bij vorige meldingen/ die we de afgelopen maanden met regelmaat hebben overgemaakt, hebben we te horen gekregen dat een personeels-tekort de oorzaak is van de problemen.

We begrijpen dat het niet mogelijk i's extra personeel te toveren. Toch vragen we met aandrang spoedig werk te maken van een betrouwbare dienstverlening en een betere communicatie, besluit De Backer, schepen van Mobiliteit.

'Hopend dat er spoedig oplossingen geboden kunnen worden.'